Wie weet waar de stelling ongeschiktheid voor de eigen functie is geen arbeidsongeschiktheid door ziekte is terug te vinden ?

Ik heb dit ergens gelezen maar wie weet of dit uit jurisprudentie afkomstig is of is afgeleid uit de Wet Poortwachter met name bij de aanvraag van een WIA uitkering.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.hrnetwerk.nl/hrm_jurisprudentie.php?jp=_Ongeschiktheid_voor_functie_is_niet_altijd_arbeidsongeschiktheid_wegens_ziekte

Het beste antwoord

In de wet en in de uitwerking in jurisprudentie is hierover veel te vinden, zie bron. Omdat er daarover vaker geprocedeerd wordt is het antwoord op deze vraag niet gemakkelijk altijd te geven.

Zoals uit de bron blijkt zijn er 3 situaties onderscheiden, waarvan de eerste 2 wel en de laatste niet als arbeidsongeschikt i.v.m. ziekte of gebrek worden beschouwd.

A. Men is arbeidsongeschikt door eigen gebrek of ziekte.
B. Men is door een normale omstandigheid gedurende de arbeid niet verwijtbaar bijzonder gevoelig gebleken en wordt daardoor arbeidsongeschikt, m.a.w. latent (= sluimerend) arbeidsongeschikt.
C. Men blijkt niet geschikt voor de functie.

Je kunt misschien ook nog de situatie onderscheiden dat men door toedoen of nalatigheid van de werkgever arbeidsongeschikt wordt, slechte veiligheid of pesten, treiteren door ”collega's”.

Situatie C is logisch. Als men een werkkring aanvaardt en die blijkt te hoog (of te laag?) gegrepen te zijn dan kan men dat de werkgever niet verwijten. Ander zou dat structureel een mogelijkheid zijn om geld en/of uitkering los te peuteren.