Op deze site http://www.nationaleberoepengids.nl/Scenarioschrijver vind je deze informatie over de opleidingen tot scenarioschrijver:

"Opleidingen tot scenarioschrijver

Er zijn verschillende HBO opleiding waarin de beginnende scenarist wordt opgeleid tot volwaardige scenarioschrijver. De bekendste opleidingen zijn op de Scriptschool (die een twee jarige parttime opleiding biedt) of de opleiding tot scenarist op de Nederlandse Film en Televisie Academie (HBO, vierjarig).".

Toegevoegd na 1 uur:
Hier http://www.ahk.nl/filmacademie/opleidingen/scenario/ vind je informatie over zo'n HBO-opleiding aan de Nederlandse Filmacademie/Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daar vind je onder andere deze teksten:

"Filmacademie
Er zijn diverse opleidingen in Nederland die opleiden tot scenarist. De Filmacademie is de enige waar de scenario´s van de aspirant-scenaristen ook verfilmd worden. Daar leer je enorm veel van, omdat je meteen terugziet wat werkt en wat niet en meer inzicht krijgt in het hele proces van film maken. Bovendien biedt het je de gelegenheid om verschillende verhaalvormen en -stijlen uit te proberen en te werken met verschillende regisseurs.

Beroepsperspectief
Er zijn diverse mogelijkheden om binnen één of enkele jaren na het afstuderen al een korte film, single play of lowbudget speelfilm te maken, dankzij meerjarige projecten als 'NPS Kort!', 'One Night Stand' en 'De Oversteek'. Ook maken scenaristen op dit moment vlot de overstap naar het meeschrijven aan (langlopende) series en sitcoms bij zowel de reguliere als de commerciële omroepen. Anderen kiezen voor het meer autonome werk en trekken er na hun afstuderen een aantal jaren voor uit om hun ideeën te ontwikkelen en te werken aan lange speelfilms die getuigen van hun visie en eigenzinnigheid."
Antoni
10 jaar geleden
De HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) biedt ook de opleiding Writing for Performance aan. Tijdens deze opleiding word je opgeleid tot schrijver voor elke mogelijke vorm van optreden waaronder film, televisie, toneel en radio.