ivm crisis vervalt mijn functie en moet ik een lagere functie met lager salaris accepteren. Mag dat zomaar ? of ? wat zijn mijn rechten ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Als je functie vervalt (ten gevolge van een reorganisatie om bedrijfseconomische redenen) dan ben je in principe je baan kwijt.
Er word dan een vervangende functie aangeboden die passend is voor jou, maar als je die niet wil hebben dan hoef je die niet te accepteren. Je bent dan echter werkloos, en het is afhankelijk van de bewoordingen in je vaststellingsovereenkomst (het document waarin staat dat je je baan kwijt bent, welke ontslagvergoeding je daarvoor krijgt etc) of je daarna recht hebt op WW of niet. Als er in die vaststellingsovereenkomst staat dat er een passende functie is aangeboden maar dat je die hebt geweigerd, dan zou het uwv kunnen besluiten dat het verwijtbare werkloosheid is. Als de bewoordingen anders zijn (er is geen passende functie beschikbaar) dan heb je gewoon recht op WW.
10 jaar geleden
Dat ligt eraan hoeveel er geminderd wordt in salaris, als dit om een groot bedrag gaat, loont het de moeite een advocaat in de arm te nemen en een zaak hierover aan te spannen. Het verschil moet namelijk wel redelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
is er een sociaal plan ? dan kan daar bv in geregeld zijn dat je tot 2 loonschalen lager gewoon aangevuld krijgt,als je aangeboden passend werk echter weigert kan dit ontslag betekenen of jij moet aantonen dat het werk niet passend is
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Krijg je geen WW aanvulling als je zo'n eind in salaris naar beneden gaat? Dat heb ik wel eens gehoord.