Ik moet vaak dubbele diensten draaien voor mijn werk (gehandicaptenzorg) Dan werk ik van 7-11 en 16-19 uur. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.7K
ronron1212
10 jaar geleden
wat voor een contract heb je uren per week?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dat is een werkdag van nog geen 8 uur, met een hele lange middagpauze... ;-)

Antwoorden (3)

Zolang jij genoeg pauze krijgt mag het gewoon..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, in de zorg wijken de arbeidstijden vaak af van het bedrijfsleven.
's Morgens rond het wekken en het ontbijt en 's avonds rond de avondmaaltijd zijn drukke periodes. Rond deze tijden is er meer personeel nodig, terwijl zo rond de middag het vaak wat rustiger is, en/of er zijn meer vrijwilligers aanwezig.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Er zijn gelukkig wel CAO bepalingen waaraan de werkgever moet voldoen. Zo is er een maximale werktijd per dag. En
een onderbreking van 1-3 uur mag niet. Ook de rustpauze na het werk moet minimaal 11 uur zijn. 1 keer per week mag dat 8 uur zijn.
Zie: http://werktijden.blogspot.nl/2012/01/gebroken-dienst.html Uw antwoord is (in deze situatie) juist, maar wel heel algemeen gesteld.
De Atw (de Arbeidstijdenwet) kent het begrip gebroken dienst niet en vormt dan ook geen beletsel voor een gebroken dienst. Wel is de dagelijkse rusttijdbepaling een norm die in de gaten gehouden moet worden. Deze bepaling stelt dat in elke 24 uur tenminste 11 uur rust moet zijn gelegen. Dit beperkt de gebroken dienst tot een maximum van 13 uren gelegen tussen de begintijd van het eerste dienstdeel tot het einde van het laatste dienstdeel.

Uw werk begint om 7 uur en eindigt om 19 uur. De 12 uren dat u werkt inclusief onderbreking is minder dan de maximale 13 uren. En er is daarna voldoende rust (12 uur – minimaal is 11 uur) voordat de volgende dienst begint.

De definitie van gebroken dienst is in bedrijfstakken verschillend. Voor de zorgsector geldt: Het is de werkgever verboden, tenzij de werknemer hierom verzoekt, aan de werknemer een gebroken dienst op te dragen. Onder gebroken dienst wordt verstaan, een dienst binnen welke de werktijd wordt onderbroken gedurende tenminste 1 uur en ten hoogste 3 uren.

Dit betekent in uw situatie dat er volgens de CAO geen sprake is van een gebroken dienst, ook al wordt dat wel als zodanig ervaren. Uw pauze tussendoor is immers meer dan 3 uren. En omdat de maximum werktijd en de voorgeschreven rusttijd binnen de bepalingen van de CAO vallen zal er aan de 'rustpauzes' weinig te doen zijn.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de reacties! Fisbel met name, vanwege de uitgebreide uitleg! Voor mij is het duidelijk.