Heeft uw school geen normjaartaak? Daarin staat nauwkeurig beschreven hoeveel lestijd (contacturen voor de klas) u heeft en hoeveel overige schooltaken. Daarnaast nog de deskundigheidsbevordering – 10% van het totaal aan uren. Bij deze laatste horen bijvoorbeeld bijscholing, maar ook het lezen van een vakbondsblad!

Het totaal aantal te werken uren in een jaar is of was (want ik ben al weer een tijdje uit het onderwijs) 1659 uren per jaar. Hiervan 930 uren lestijd. Overige schooltaken zijn te verdelen in groepsgebonden taken en niet groepsgebonden taken. Groepsgebonden taken zijn bijvoorbeeld lesvoorbereiding en nakijkwerk. Niet groepsgebonden taken kunnen bijvoorbeeld pauzewacht, lid OR of MR, beheer lief- en leedpotje enzovoort zijn. Zo kom je aan het aantal van 1659 uren.

N.B: als er naast het lesgeven ook specifieke taken zijn zoals begeleidingsuren, decanaat enzovoort moeten deze uren van de lestaak worden afgetrokken. Bijvoorbeeld: 25 lesuren. Specifieke taken: 5 uren. Resteert een 'parttime' lesbaan van 20 uren.

U vraagt naar voorbereidingstijd. In mijn verleden was de regel dat er per les van 50 minuten 25 minuten voorbereidingstijd c.q. nakijktijd was. Maar dat kan per school en per schoolsoort verschillen. In de link van de bron ziet u een voorbeeld van een normjaartaak. Het betreft hier basisonderwijs, maar u kunt dat vertalen naar uw situatie bij het beroepsonderwijs voor volwassenen. Als u een parttimebaan heeft, moet alles per rato worden uitgerekend. Ook daarvan zijn in de link hieronder voorbeelden opgenomen.
fisbel