Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

vanaf wanneer krijg je geld als je ziek bent?

Ik heb een 0 uren contract maar wel iedere week het zelfde rooster. nu ben ik vorige week ziek geweest. Ik moest eigenlijk: Maandag, donderdag vrijdag en zaterdag en maandag werken. In totaal 32 uur. Vanaf wanneer krijg ik dan uit betaald?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/ziektewet-geld-nul-uren-contract.367820

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je hoort 70% van je loon uitbetaald te krijgen, als dat minder is dan het minimum loon, dan hoor je het minimum loon te krijgen. Tenzij dit anders is gesteld in je CAO.
Lees de link eens goed door, daar staan al je rechten die je hebt met een 0 uren contract, tenzij anders vermeld in je CAO.

Toegevoegd na 10 minuten:
Na 3 maanden meerdere uren werken heb je hier recht op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zul je na moeten kijken in je contract en/of de CAO (als) die van toepassing is. Bij een 0-urencontract heb je in principe - zeker als je de afgelopen drie maanden steeds een zeker aantal uren hebt gewerkt - ook recht op doorbetaling bij ziekte. Maar vanaf wanneer dat geldt, kan verschillen. Soms is dat vanaf de eerste ziektedag, soms geldt er een wachttijd van een of twee dagen. Die eerste ziektedag(en) gelden dan feitelijk zoals het eigen risico bij een verzekering, waarbij de verzekering pas inspringt als je kosten boven een bepaald bedrag uitkomen. Dit moet wel duidelijk vermeld staan in je contract of CAO.

Vanaf de derde ziektedag moet je sowieso betaald krijgen. Als je een verschijningsplicht hebt (m.a.w. als je ingepland of opgeroepen bent moet je gewoon komen werken, vrije dagen moet je van tevoren overleggen, etc.) dan moet bij een nul-urencontract in elk geval 70% loon doorbetaald worden bij ziekte voor de uren dat je ingepland staat, dus de uren die je anders gewerkt zou hebben. Daarnaast geldt dat als je de afgelopen drie maanden steeds een bepaald aantal uren hebt gewerkt, je dat aantal uren uitbetaald hoort te krijgen. Zit er meer variatie in, dan zal men een gemiddelde nemen van wat je de afgelopen drie maanden hebt gewerkt.

Maar over die eerste twee dagen mogen dus afwijkende afspraken worden gemaakt, dus hoeveel dagen je daadwerkelijk doorbetaald zilt krijgen, kunnen wij je hier helaas niet vertellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi onderbouwd antwoord +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding