wat moet je doen om kok te worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Teneerste een goede koksopleiding...

Antwoorden (1)

Algemene informatie over opleiding Kok

Ben jij een echte keukenprins of -prinses? Dan is deze opleiding wat voor jou! Je begint als kok met het wassen, schillen en snijden van ingrediënten. Daarna ga je echt aan de slag. Je bereidt allerlei soorten gerechten zoals salades, soep, pasta's, vlees- en visgerechten. En je maakt lekkere sauzen. Maar het oog wil ook wat, daarom leg je het eten op een aantrekkelijke manier op het bord. Als kok zorg je er ook voor dat alles wat je nodig hebt op voorraad is. Je koopt ingrediënten en producten in. Je controleert ze op kwaliteit en houdbaarheid. In dit beroep zijn hygiëne en veiligheid erg belangrijk. Tijdens de opleiding leer je verschillende kooktechnieken. Je leert mengen, kloppen, afgeleren, deeg zetten, bakken, braiseren, frituren, roken en pocheren. Verder leer je te werken volgens veiligheidsvoorschriften.

Toelatingseisen

Om te worden toegelaten tot deze opleiding, moet je aan de volgende eisen voldoen:
- vmbo-diploma basisberoepsgerichte leerweg met doorstroomvoorwaarden

Instellingen kunnen nog andere eisen stellen. Informeer hiervoor bij de instelling van je keuze.

Toekomstmogelijkheden

Als kok kun je gaan werken in de keuken van een restaurant, restaurant/hotel, eetcafé of bistro. Maar je kunt ook aan de slag bij een cateringsbedrijf of bij instellingen zoals ziekenhuizen. Je kunt ook verder leren, bijvoorbeeld voor instellingskok, zelfstandig werkend kok of leidinggevende keuken op mbo-niveau 3.

Duur

Deze opleiding duurt 2 jaar.