Kan mijn werkgever mij ontslaan(reorganisatie) en dat ik daarna op mijn "oude" functie kan solliciteren maar dan onder een andere CAO val?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als je bij een groter bedrijf werkt dan wordt een reorganisatie met alle regels en procedures in een sociaal plan uitgewerkt. Dat sociaal plan is opvraagbaar (bijv bij de afdeling P&O en vakbond). Om te weten wat wel en niet mag kun je het beste het sociale plan opvragen.
Is er geen sociaal plan gemaakt dan gelden de regels van de CAO. Daar staat meestal ook nog wel iets in over functiewijzigingen en zo.
Zou je ook geen cao hebben dan heb je alleen het wetboek (arbeidsrecht) en je contract. Maar ik kan me dat bij dit soort reorganisaties moeilijk voorstellen dat ze niet een en ander op papier hebben gezet. Denk er ook aan dat een bedrijf vaak nog een OR heeft die over dit soort dingen het een en ander mogen vertellen. Neem anders daar eens contact mee op.

Bij een reorganisatie kan vaak heel veel als het gaat om de wijziging van werk en salaris. De vakbonden gaan in deze tijd toch voornamelijk voor het behoud van werk en niet voor het behoud van werkzaamheden of salaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij een reorganisatie kan je worden ontslagen als jouw functie komt te vervallen. Als exact dezelfde funtie blijft bestaan kan dat bij mijn weten niet.

Echter, als jij onder een bepaalde CAO valt, en je weigert een nieuw contract te tekenen heb je het recht om een andere baan te zoeken, dacht ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, Ja een groot postbedrijf is hier een voorbeeld van. Je kan overnieuw intreden tegen een lager salaris. Hierbij verandert dus je overeenkomst.
Ik plaats dit antwoord omdat mijn vrouw dit is overkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp niet dat iemand voor dit antwoord een -1 krijgt!
Je geeft volgensmij een heel duidelijk antwoord op de vraag. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank Sanuk. Iemand zit al mijn antwoorden te beminnen.
Als er een reorganisatie is dan hoort de functie te vervallen. Het is dus opmerkelijk dat de functie dan meteen vrijkomt. In dit geval lijkt het wel of de werknemer simpelweg onder wat CAO voorwaarden uit probeert te komen. Dit mag een werknemer niet doen. Als de functie even een tijdje is komen te vervallen maar omdat het weer wat beter gaat met het bedrijf terug komt. Dan zou het in theorie mogelijk moeten zijn. Echter het is dan nog steeds opmerkelijk. Ik zou even om juridisch advies vragen of de werknemer niet zijn boekje te buiten is gegaan. Als het echt zo is dat je meteen naar je oude functie kan solliciteren dan heeft de werknemer echt iets fout gedaan. Dan heeft hij je namelijk onder valse voorwendselen ontslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle woorden 'werknemer' vervangen door 'werkgever' en ik ben t er mee eens ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ohh dat is wel erg slordig van me ;-)
Volgens mij kan dit, maar wil wel heel graag vertellen wat mijn mening hierover is.
Als onder een andere C.A.O valt zal je waarschijnlijk minder gaan verdienen.
Ik vind dat de regering deze praktijken moet verbieden,schurken zijn het die werkgevers.
Als je lid van een vakbond ben schakel die dan in.
VEEL STERKTE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is je mag niet zomaar iemand ontslaan. Je moet een gegronde reden hebben. Reorganisatie is een reden daarvoor echter dan moet de functie vervallen. Je mag niet mensen ontslaan om ze onder een andere CAO te laten vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anne, Vaak ontslaan werkgevers mensen onder de noemer
reorganisatie,om die zelfde mensen via een uitzendburau weer ( dus minder loon ) aan te nemen,niet meer bij het bedrijf zelf in dienst maar via het uitzendburau,of dit ook het geval is bij de vraagsteller weet ik niet, er zijn niet voldoende gegevens. Daarom mijn opmerking het zijn schurken.
Ja dat mag. Ik bind het een schandalig systeem want het is echt niet in het voordeel van de werknemer gedaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de gehele organisatie anders ingedeeld wordt is het meestal dat de functies van tafel worden geveegd en dat je daarna in de gelegenheid wordt gesteld om opnieuw te solliciteren. Het is niet gebruikelijk dat je eerst ontslagen wordt, dit gebeurt meestal als een bedrijf failliet gaat, en in een afgeslankte versie een doorstart maakt. Het is een hele valse, maar legitieme manier om van je mensen af te komen. Zorg er in elk geval voor dat je een beeindigingsovereenkomst hebt waarin jou niets te verwijten valt. Vaak hebben bedrijven hele mooie blauwe ogen waarop je wilt vertrouwen.