mag een werkgever je verplichten de pauze's in te halen op zaterdag?

Ik werk in een klein kunststof productiebedrijf. Nu word er een kwestie besproken op het werk als volgt:
- we werken 8 uur en een kwartier per dag (bijv.: van 05:45 tot 14:00, dit kwartier extra is voor de ploegoverdracht)
- we hebben een half uur pauze per dag.
kortom werken we maar 7 uur en 45 minuten per dag. we hebben allemaal een 40 uur contract. Dit kwartier die we missen elke dag word ons verzocht op te sparen tot we 8 uur hebben en deze zouden we dan moeten inhalen op zaterdagochtend.
Wat dus gaat inhouden dat we 1x per 6 weken een zaterdag 'gratis' werken.

mag dit zomaar? is dit normaal? er staat niks in het contract over die tijden etc. enige wat er in staat is dat diegene die 3 ploegenwerken van 6/14, 14/22 of 22/6u werken en dat daar een bepaald percentage voor staat (18,5%)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Zoals ik jou verhaal begrijp maak je 7 uur en 45 per dag, dit maal 5 = 38 uur en 45 per week. Je mist elke week 1 uur en 15 minuten, dit maal 6 weken zoals voorgesteld = 7 en een half uur.

Volgens mij is het zo dat jou baas je de optie geeft om alsnog op basis van je 40-uur contract uitbetaald te worden, ik weet niet precies hoe je contract er uit ziet maar mij klinkt het niet zo vreemd in de oren om eens in de 6 weken een dag extra te moeten werken om je urentekort op te vangen.

(Eigenlijk net als het schrikkeljaar idee, elke dag duurt net iets minder dan 24 uur en om dit probleem op te vangen wordt er elke 4 jaar een extra dag ingelast)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij een redelijke eis. Als ik het met mezelf vergelijk:
Ik ben 8 en een half uur aanwezig op me werk.
Waarvan een half uur pauze tussendoor.
En ik werk daarom 8 uur per dag.

Jij bent een kwartier minder aanwezig op je werk terwijl je wel dezelfde pauze hebt, dan kom je zo iedere dag een kwartier te kort.

MAAR ... je moet wel even in je CAO kijken of er voor zaterdag een toeslag geldt, als bijv. voor de zaterdag 50% extra toeslag geldt, dan dien je hier rekening mee te houden (en aantal uren hiervan in mindering te brengen).

Tot slot gaat het er maar net om wat je doet tijdens dat kwartiertje shiftoverdracht, werkt ieder persoon de helft van dat kwartier? (Dus ieder persoon 7 en half minuut?) Of wordt er tijdens dat shiftoverdracht bijv. omgekleed (wat niet onder werken valt). Indien dat laatste geval, dan telt het niet mee alszijnde werktijd.

Dat geldt ook voor mij: Ik wordt vanaf 8:30 uur uitbetaald, dan moet ik ook beginnen met werken en niet eerst koffie halen of eerst naar de WC, dat moest ik daarvoor al hebben gedaan (in mijn eigen tijd).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik voorstel om ook 8,5u per dag te werken dan gaat de werkgever niet akkoord omdat het zo gezegd niet nodig is (ik snap wel waarom die op zaterdag inhalen wel wilt vanwege zonder echte kosten toch 8u meer productie te hebben) die kwartier ploegoverdracht is ook werkelijk een kwartier werken. We zijn dan omgekleed/ingeklokt en wel op de werkvloer. Dat kwartier is er voor om werkbesprekingen te doen met de ploegleider. En je collega (we werken met 2 in ploeg) die kan de vorige ploeg ondersteunen of voorbereiden voor je eigen ploeg. (Kleuren aanvullen o.i.d.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja het bedrijf bestaat nu 2 jaar, ikzelf werk er ook sinds het begin. Ik snap best dat als ze me 40u betalen dat ik die moet werken en ze me niet die 1u en 15min cadeau doen. Maar zelf vind ik het erg onredelijk om in het weekend terug te moeten komen. Op vrije zaterdag terwijl ik ook me hobby's uitvoer op zaterdag. Meewerken aan een andere oplossing zit er alleen niet in, hij staat nergens voor open. Vandaar de vraag of die het ook daadwerkelijk kan verplichten.
Als je 7 3/4 uur werkt maar betaald krijgt voor 8 uur, dan is het opgetelde aantal uren dat je niet hebt gewerkt toch wel betaald? Dan is de zaterdag die je eens per zoveel weken zou werken toch niet 'gratis'?

Toegevoegd na 2 minuten:
Met 'gratis' bedoelde ik dus jouw werk op een zaterdagmorgen, wat jij 'gratis' noemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk uitgelegd en het klopt helemaal. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom had ik gratis ook tussen aanhalingstekens gezet. Het is niet echt gratis omdat ik die wel betaald krijg, alleen het feit dat deze uren ingehaald moeten worden op een zaterdag terwijl er genoeg andere oplossingen zijn. Echter wil de werkgever daar niet op in gaan, hij houdt zich vast aan de zaterdag extra werken wat in mijn ogen niet geheel terecht is (misschien 25% extra vanwege zaterdag? O.i.d.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, die 25% voor het feit dat het een zaterdag is begrijp ik. Dat zou dan eventueel vertaald kunnen worden in dat je 45 minuten werkt voor ieder uur dat je wel uitbetaald hebt gekregen. Maar dat zou dan van te voren duidelijk moeten zijn afgesproken of in je arbeidsovereenkomst staan en ik heb het idee dat geen van beiden het geval is. Je schrijft dat het jullie is gevraagd om af en toe een zaterdag (of een gedeelte daarvan) te werken. Dit klinkt niet alsof het al als een verplichting wordt vastgelegd. In dat geval blijft er volgens mij ruimte over voor wat onderhandelingen, maar jullie als werknemers moeten het dan wel helemaal met elkaar eens zijn over hoe jullie het willen invullen. Ik wens je heel veel sukses!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Keeskonijn,Ik begrijp je vraag nu beter. Aangezien jullie in ploegendienst werken is het natuurlijk niet mogelijk om de tijd op je werkdagen in te halen. Welke oplossingen hebben jullie zelf bedacht?Als er niks over in het contract staat mag je werkgever dit volgens mij niet zomaar veranderen.Er is iets dat ik niet begrijp,je begint een kwartier eerder ivm ploegenoverdracht maar eindig je daar dan niet mee? Mijn vriend werkt ook in ploegendienst en heeft dit nl wel zodat hij wel a/d 40uur komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja het is namelijk een beginnend bedrijf, weinig mensen met ervaringen in een productiebedrijf.
Onze ploegoverdracht duurt een kwartier. Iedereen begint een kwartier voor het einde van de vorige ploeg. Die ploeg gaat om 14:00 naar huis terwijl wij dan om 13:45 beginnen i.v.m kort overleg etc. Ik heb voorgesteld van dit kwartier een half uur te maken, ook omdat dit het beste is voor de kwaliteit van de productie. Maar hier wil die niet aan meewerken omdat het onnodig is en natuurlijk omdat zaterdag ideaal is voor hem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha Kees, Dat het wat moeilijk (en een beetje overbodig) is om langer dan een kwartier 'overdrachtstijd' te hebben begreep ik wel. Is er overleg geweest tussen jou en je collega's over het verzoek om om de zoveel weken zaterdag's te werken? Ik kan me zo voorstellen dat er veel en vaak over wordt gepraat onderling, maar een rustige onpartijdige ruimte geeft meer kans voor iedereen om vrijuit te spreken, en om ieder's mening te horen. Er is een ding dat uit jou laatste berichtje naar voren komt, en dat is het feit dat het 'een beginnend bedrijf' is. Dit betekent misschien dat jouw baas ook een aanloopperiode nodig heeft om alles glad te laten verlopen. Hoe dan ook, misschien is het niet zo een heel slecht idee om het op zaterdag in te halen, maar moeten jij en je collega's een goeie en duidelijke afspraak met je baas maken dat je A. een goeie regeling wilt voor het werken op zaterdag wat betreft een evertuele vergoeding voor het werken op een zaterdag, en B. dat het in het begin gaat om een proefperiode en dat er na een nader te bepalen periode wederom overleg dient te worden gepleegd om te kijken of dit voor iedereen een bevredigende regeling is. Ik denk dat -gezien het feit dat het een opstartend bedrijf is- een goeie relatie tussen je baas en jou en collega's voor iedereen een win/win regeling kan zijn, wat alleen het bedrijf maar ten goede zal komen. Dat moet iedereen inclusief je baas inzien, alhoewel je hem daar misschien op moet wijzen. Ik ben heel benieuwd hoe het verder zal gaan.