mag een werkgever je verplichten de pauze's in te halen op zaterdag?

Ik werk in een klein kunststof productiebedrijf. Nu word er een kwestie besproken op het werk als volgt:
- we werken 8 uur en een kwartier per dag (bijv.: van 05:45 tot 14:00, dit kwartier extra is voor de ploegoverdracht)
- we hebben een half uur pauze per dag.
kortom werken we maar 7 uur en 45 minuten per dag. we hebben allemaal een 40 uur contract. Dit kwartier die we missen elke dag word ons verzocht op te sparen tot we 8 uur hebben en deze zouden we dan moeten inhalen op zaterdagochtend.
Wat dus gaat inhouden dat we 1x per 6 weken een zaterdag 'gratis' werken.

mag dit zomaar? is dit normaal? er staat niks in het contract over die tijden etc. enige wat er in staat is dat diegene die 3 ploegenwerken van 6/14, 14/22 of 22/6u werken en dat daar een bepaald percentage voor staat (18,5%)

Weet jij het antwoord?

/2500

Zoals ik jou verhaal begrijp maak je 7 uur en 45 per dag, dit maal 5 = 38 uur en 45 per week. Je mist elke week 1 uur en 15 minuten, dit maal 6 weken zoals voorgesteld = 7 en een half uur. Volgens mij is het zo dat jou baas je de optie geeft om alsnog op basis van je 40-uur contract uitbetaald te worden, ik weet niet precies hoe je contract er uit ziet maar mij klinkt het niet zo vreemd in de oren om eens in de 6 weken een dag extra te moeten werken om je urentekort op te vangen. (Eigenlijk net als het schrikkeljaar idee, elke dag duurt net iets minder dan 24 uur en om dit probleem op te vangen wordt er elke 4 jaar een extra dag ingelast)

Lijkt mij een redelijke eis. Als ik het met mezelf vergelijk: Ik ben 8 en een half uur aanwezig op me werk. Waarvan een half uur pauze tussendoor. En ik werk daarom 8 uur per dag. Jij bent een kwartier minder aanwezig op je werk terwijl je wel dezelfde pauze hebt, dan kom je zo iedere dag een kwartier te kort. MAAR ... je moet wel even in je CAO kijken of er voor zaterdag een toeslag geldt, als bijv. voor de zaterdag 50% extra toeslag geldt, dan dien je hier rekening mee te houden (en aantal uren hiervan in mindering te brengen). Tot slot gaat het er maar net om wat je doet tijdens dat kwartiertje shiftoverdracht, werkt ieder persoon de helft van dat kwartier? (Dus ieder persoon 7 en half minuut?) Of wordt er tijdens dat shiftoverdracht bijv. omgekleed (wat niet onder werken valt). Indien dat laatste geval, dan telt het niet mee alszijnde werktijd. Dat geldt ook voor mij: Ik wordt vanaf 8:30 uur uitbetaald, dan moet ik ook beginnen met werken en niet eerst koffie halen of eerst naar de WC, dat moest ik daarvoor al hebben gedaan (in mijn eigen tijd).

Als je 7 3/4 uur werkt maar betaald krijgt voor 8 uur, dan is het opgetelde aantal uren dat je niet hebt gewerkt toch wel betaald? Dan is de zaterdag die je eens per zoveel weken zou werken toch niet 'gratis'? Toegevoegd na 2 minuten: Met 'gratis' bedoelde ik dus jouw werk op een zaterdagmorgen, wat jij 'gratis' noemt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100