Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever de opname van vrije dagen weigeren?

Ik werk in een klein bedrijfje. Ik zou graag mijn vrije dagen op willen nemen in de weken van kerst en/of nieuwjaar. Mijn baas weigert dit omdat ze in deze periode zelf vrij wil zijn en het bedrijf open moet blijven. Mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja.

Als de werknemer een vakantieaanvraag schriftelijk indient en 'niets hoort' van de werkgever wordt de vakantie geacht te zijn goedgekeurd volgens de wensen van de werknemer.

Wijst hij het verzoek af om gewichtige redenen (en het open houden van het bedrijf kan zo'n reden zijn) dan is het 'jammer maar helaas'. Dat afwijzen moet binnen twee weken gebeuren.

Wel moet de werkgever de werknemer in de gelegenheid stellen jaarlijks een aaneengesloten periode van twee weken vakantie op te nemen of (naar wens van de werknemer/als de bedrijfsomstandigheden het noodzakelijk maken) twee maal een week.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja , in een groepje mensen kan ( heel gebruikelijk ) kan de werkgever zeggen NIET allemaal tegelijk op vakantie of snipper dagen . Ja hij kan ook een zomervakantie aan wijzen evt in overleg maar hij heeft daarin het laatste woord . Ook kan de cao een aantal door werkgever aan te wijzen dagen toestaan . Voor volgend jaar kan jij misschien op tijd aangeven dat jij rond of na kerst vrij wil . Dus op tijd in overleg gaan met elkaar . Zo rond februari moet het vakantie rooster besproken zijn en kan jij je vakantie indienen ( aanvragen) en daar kan je werkgever in overleg met jou maar ook rekening houdend met andere collega's hun Prive situatie , zoals school gaande kinderen enz een vakantie rooster afspreken . Succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding