Ik ben sinds januari 2013 voor 80% afgekeurd, kunnen ze mij voor de 20% die ik nog moet werken onstslaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Jij moet geen 20% te werken, je bent geheel arbeidsongeschikt, om die reden mag je ontslagen worden, je krijgt een volledige IVA uitkering van het UWV. Je bent waarschijnlijk gekeurd door het UWV en daar 80 tot 100% arbeidsongeschikt verklaard, dan staat dat gelijk aan volledig arbeidsongeschikt. Als er een redelijke kans is op herstel krijg je een WGA uitkering, maar hoef je in de periode dat je ziek bent ook niet te werken of te solliciteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het afkeur percentage is 66/80%.
Er is geen kans op herstel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In jouw geval spreek je niet over 80% afgekeurd, je had moeten schrijven dat je 66% bent afgekeurd. In dit geval zal je inderdaad toch weer aan het werk moeten.Het is mogelijk dat je huidige werkgever geen passende arbeid voor jou heeft, voor het aantal uren dat je kunt werken, of met rekening houdend met jouw ziekte/beperking. In dat geval mag hij/zij je inderdaad ontslaan. Het UWV zal je in dat geval helpen ander werk te vinden (al zal dat in deze tijd niet meevallen), je moet dus je volledige medewerking hier aan geven. Ik verwacht dat je een reïntrigratiecoach krijgt, die je helpt te leren solliciteren en die met je mee zoekt naar passend werk. Hou je aan de regels, doe wat er van je wordt verwacht, dan krijg je gewoon je uitkering, of je nu wel of niet werkt. Heel veel sterkte de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb dit gelezen, ontslag na 2 jaar (zie bericht hieronder.)maar ik begrijp nu dat dit ook nu al kan? In de wet staat vermeld dat u gedurende een periode van 2 jaar van arbeidsongeschiktheid, recht heeft op loondoorbetaling. De hoogte is 70% van uw loon. Vaak wordt dit percentage tijdens het eerste jaar aangevuld tot 100%. Dit is vaak geregeld in de CAO of uw arbeidsovereenkomst. In het tweede ziektejaar vindt aanvulling tot 100% vaak niet (meer) plaats. Houdt u er dan ook rekening mee dat u vanaf het 2e ziektejaar er in inkomen op achteruit gaat. Uitzonderingen daargelaten heeft uw werkgever in het derde ziektejaar helemaal geen verplichting meer om loon te betalen. In dat geval 1111wordt u betaald voor het aantal uren dat u daadwerkelijk arbeid verricht. Eveneens komt u dan mogelijk in aanmerking voor een WIA-uitkering.

Andere antwoorden (1)

Voor de 20% die je werkt of gaat werken kun je ook gewoon ontslagen worden. Dat je afgekeurd bent voor 80% is voor je werkgever die je 20% loon moet betalen geen reden om je niet te ontslaan.