Mag je baas je verplichten na 5,5 uur werken aan het einde van je dienst een half uur pauzen te nemen en dat je dan pas naar huis mag gaan ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Wij hebben daarvoor niet genoeg informatie.

Normaal gesproken ja, maar beslis het zelf met de informatie die ik van Rijksoverheid.nl heb gehaald.

Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld 48 uur per week werken.

Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De regel is: "als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier."

Die pauze is (bij de meeste bedrijven) voor eigen rekening.

Maar als de dienst eindigt na 5,5 uur werken is geen sprake van een pauze maar van eigen werktijd.

Mijn antwoord zou dus zijjn: hij mag het alleen eisen als de pauze wordt doorbetaald.

Toegevoegd na 45 seconden:
'eigen werktijd' moet zijn: 'einde werktijd'.
Computoon
10 jaar geleden
Ja indien deze regeling binnen de regels van de CAO (Collectieve Arbeidsovereenkomst) van het bedrijf valt dan kan dat.

Indien jullie gedurende de week of in de loop van een werkmaand bijvoorbeeld actieve werkuren tekort komen dan kan zo'n half uur na de werkdag dat tekort compenseren.

In dat geval heb je alle reden om Dank U baas te zeggen omdat je dan vergoed wordt voor een half uurtje niksen ;-)

Je zou dat half uurtje ook als een beloning (in plaats van als een verplichting) kunnen ervaren en het gebruiken om Quality Time te beleven met de collega's.
Of om Quality Time met jezelf te hebben vooraleer je de hectiek van het verkeer tegemoet gaat ;-)

Je maakt het jezelf sowieso stukken makkelijker als je telkens opnieuw naar de voordelen van eender welke situatie gaat zoeken en kijken.

Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee natuurlijk hoeft dat niet,pauze tijd is je eigen tijd.
en de pauze mag je overal nemen,veel mensen gaan in de pauze een rondje lopen .
of andere gaan naar de snackbar.
Dus ook voor jou geld,waar je je pauze neemt moet je zelf weten,ook al is dat thuis(of onderweg naar huis.