Mag een werkgever je vrij-aanvraag voor ziekenhuisbezoek weigeren?

Ik heb 10 dagen geleden een verlofbriefje ingevuld voor aanstaande vrijdag. Ik moet die middag voor nieronderzoeken naar het ziekenhuis. (veel pijn, nierstenen)
Nu krijg ik vandaag mijn verlofbriefje terug met: afgewezen . Wegens personeelstekort is de reden.
Ik vraag me af: kan en mag een werkgever dat maken? Dat ik naar het ziekenhuis moet is gewoon zo, of ik nou 'toestemming' heb of niet. Ik heb zoveel klachten en ik ben doorgestuurd door de huisarts voor verder onderzoek en echo's.
Ik kan de specialisten niet afzeggen, want dan kan ik 6 weken gaan wachten op de volgende mogelijkheid voor een afspraak. Dus gaan zal ik toch...

Is het niet zo dat je recht heb op verlofuren voor ziekenhuisbezoek? En wat te doen nu ze het weigeren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je je contract/CAO er al op nageslagen? Vaak staat specialistenbezoek daar inderdaad in vermeld, met het recht daar vrij voor te krijgen. Ik moet zeggen dat dit zoiets is waar ik de neiging van zou krijgen naar mijn baas te stappen en te zeggen: het was geen vraag of ik vrij mag, het was een mededeling dat ik er dan en dan niet ben. Je hebt het lang genoeg van tevoren aangevraagd, het is niet redelijk om nu te weigeren. Als je morgen onder een tram komt, kun je vrijdag ook niet werken, goed personeelsbeleid houdt in dat je baas rekening houdt met die mogelijkheid. Dan kan een dag vrij voor onderzoek in het ziekenhuis ook.

Het beste antwoord

Wat een onzin...nog nooit gehoord dat dit geweigerd werd...ik moet je het antwoord schuldig blijven,er zal er straks wel een volgen met het juiste antwoord,maar natuurlijk moet je naar het ziekenhuis gaan.Je gezondheid gaat voor alles toch?
"wegens personeel tekort"nou,mijn mond valt open van verbazing....
maar ik wens je veel beterschap en dat de behandeling een makkie is....
(laat je baas het rambam maar krijgen)

Toegevoegd na 18 minuten:
misschien word je hier iets wijzer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thanx. Zie toch wel dat iedereen er een beetje zo over denkt... gezondheid gaat inderdaad voor. Ben niet iemand die snel in conflict raakt met mijn werkgever, maar op deze manier...

Andere antwoorden (11)

Vreemd, gewoon even contact op nemen met je vakbond, die weten percies wat te doen en kunnen eventueel te bemiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen is lid van een vakbond, en niet iedereen wil lid zijn van een vakbond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al ben je geen lid helpen doen ze wel.
M.i. moet je de werkgever meedelen,(wel tijdig) dat je op die datum om dat uur een specialisten bezoek gaat afleggen.
Dat hoef je niet aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar wij moeten altijd een briefje invullen, deze moet worden ondertekend en die krijg je terug. Deze keer dus met: afgewezen...
Je bent ruim op tijd met je aanvraag.
Je werkgever mag dit niet weigeren.
Hij staat op deze manier jou gezondheid in de weg.
Neem contact op met je huisarts,en als je lid bent met je vakbond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem gewoon persoonlijk even persoonlijk contact op met je werkgever, en leg de situatie uit. Jouw aanvraag is toch legitiem! Een vakbond hiervoor inschakelen zet de situatie alleen maar 'op scherp'.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin. Hij moet je vrij geven en bovendien mag je naar de dokter in de baas zijn tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je bij je verlof verzoek erbij vermeld dat je een afspraak hebt in het ziekenhuis? Zo niet mag een werkgever inderdaad je verzoek weigeren. Als je dit wel vermeld hebt is het wel een heel weinig invoelende baas.

Volgens gratisadviseur.nl is er niets in de wet geregeld over dergelijke voorvallen (en ik kan er ook niets over vinden).

Ik zou voorstellen om nog eens met je baas te overleggen. Is het misschien mogelijk dat je een halve dag werkt? Dan kom je tegemoet aan zijn gebrek aan mensen die dag. Je laat dan zien dat je ook wilt meewerken en je kunt naar je afspraak toe.

Neem pas als het echt niet anders kan contact op met de vakbond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat er ook gebeurd, gezondheid gaat altijd voor.
Misschien kan je uitleggen aan je werkgever dat als je je klachten negeert hij over korte tijd een personeelsprobleem heeft wat waarschijnlijk een stuk langer gaat duren.
Ben zelf werkgever en redeneer altijd zo: Als je straks een been breekt kan je ook niet werken.
Samen komen jullie eruit, ik weet het zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net als jeroen zou ik de vakbond even bellen ze geven altijd wel advies. volgens mij je hebt het recht om te gaan voor artsen bezoek. neem contact op met je leidinggevende en leg het persoonlijk uit. deze heeft uiteindelijk er ook niets aan als je straks de ziektewet in moet gaan.
suc6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je werlkgever zal je moeten laten gaan. Hoe moet het anders lopen als je ziek bent, moet je dan toch met je zieke kop komen werken? dat kan toch niet.
Als ik jou was, zou ik mezelf ziek melden, naar het ziekenhuis gaan en de rest van de dag thuis blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag gewoon naar de specialist, je hoeft de bond hierover niet te bellen. In het ergste geval meldt jij je gewoon ziek. Trouwens als je 40 uur per week werkt mag je in de baas zijn tijd naar je ziekenhuis bezoek.

Je bent ook niet verplicht om aan je baas uit te leggen waarom je vrij wil hebben. Je hebt ook vrij van te voren vrij gevraagd. Ga niet twijfelen aan jezelf je staat in je recht.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlinderr,

eerst even de officiële regel:

In principe geldt voor een bezoek aan tandarts, huisarts of specialist dat dit zoveel mogelijk buiten werktijd gebeurt. Van de werknemer wordt dus verwacht dat hij/zij deze
bezoeken zo vroeg of zo laat mogelijk op de dag laat plaatsvinden. Dit dient van tevoren te worden gemeld bij de werkgever, zodat deze hier tijdig van op de hoogte is en in de planning rekening hiermee kan houden.

Dan een persoonlijke reactie van mij.

Loop eerst even bij je werkgever langs. Ik kan me namelijk haast niet voorstellen dat hij weet dat het hier om een bezoek aan een specialist gaat.
Haal voor je binnen loopt even diep adem, blijf rustig en kalm en leg de situatie uit.

Als je werkgever je niet de hele dag vrij wil/kan geven Probeer dan ergens in het midden uit te komen door bijvoorbeeld een halve dag of een paar uur op te nemen.

Lukt ook dat niet, loop dan naar je werkplek en stuur hem een mail waarin je het gesprek op een zakelijke manier nog even samenvat. pas op.. geen verwijten.. geen emotie..
Vraag om een bevestiging van je werkgever dat het gesprek inderdaad zo verlopen is.

geef hem max 1 dag te tijd op jouw E-mail te reageren.

Draait hij niet bij of reageert hij niet?

Stuur hem dan een mail met daarin je besluit om, om dringende gezondheidsredenen, TOCH naar die specialist te gaan.

Als alle info die je ons hebt gegeven klopt (en ik heb geen reden hier aan te twijfelen) heb jij alles gedaan wat redelijkerwijs van jou als werknemer verwacht kan worden en kan je werkgever je NIKS maken.

Die mails kunnen je in een eventueel vervolg gesprek van pas komen.

Ik hoop dat het allemaal niet zo ver hoeft te komen. nogmaals, volgens mij berust het op een misverstand. Jouw werkgever kent de wet en regelgeving 10 dagen bericht vooraf is RUIMSCHOOTS op tijd in dit soort gevallen.

Succes, sterkte en vooral.. zakelijke kalmte meid!

Beterschap !

Gee