waarom moet je voor TSO (tussenschoolse opvang) geen opleiding hebben, en voor NSO (naschoolse opvang) wel?

Bij de BSO kan je zonder relevante opleiding tussenschoolse opvang doen: kinderen tussen 4 en 12 jaar een paar uur opvangen en begeleiden. Voor de nachoolse opvang moet je wel SPW3 hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

TSO valt niet onder de 'wet kinderopvang'. Zo krijgen ouders hiervoor geen toeslagen en worden er inderdaad andere eisen gesteld aan het personeel. Eisen zijn ook verschillend in kwaliteit van de opvang en bijvoorbeeld een audit van de gg&gd (bij een Tso is dat niet, bij Bso wel).
Buiten dat is de Bso ook een groter deel van de opvoeding, leid(st)ers houden de kinderen op verschillende diepgaande aspecten in het oog, denk aan sociaal-emotioneel, cognitief, eventuele problemen bij de kinderen.

Buiten dat wordt TSO door veel scholen zelf nog geregeld, en zijn het de overblijfmoeders die op de kinderen letten.

Google maar eens op 'wet kinderopvang'. Dan zul je een hoop dingen vinden waar Bso wel aan voldoet en TSO niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor een TSO is het maar een uurtje oppassen dus om daar speciaal iemand voor op te leiden is niet bepaald zinvol. Voor de NSO kan je veel langer aan het werk zijn en komen er net meer verantwoordelijkheid komen. Dus voor de TSO een persoon met diploma is ook veel te duur dus het liefst willen ze daar stagiaire voor hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus voor anderhalf uur op jouw kind passen stel je geen eisen, en voor 2 en half uur wel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik mijn kind morgenmiddag bij jouw kind laat spelen eis ik ook geen opleiding pokemon, dat is van oudsher de gedachte van de overblijf, ipv je kind bij de buurvrouw een bammetje te laten eten gebeurt dat op school. Als jij eisen gaat stellen kun jij niet meer werken en zul je je kind tussen de middag van school moeten halen.
Tussenschoolse opvang hoeft niet veel meer in te houden dan de kinderen laten eten (overblijven) onder toezicht van volwassenen. Daar is geen hooggekwalificeerde/duurbetaalde kracht voor nodig.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in beide gevallen sta je met 2 volwassenen voor een groep van 30 kinderen. En na het eten gaan ze plassen, buiten spelen, bij regen met honderden in de gymzaal, daar hoef je geen competent personeel voor te hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou wel moeten pokemon maar als je dat personeel wilt hebben krijg je dat niet, er zijn maar weinig mensen die bereid zijn om een uurtje te werken midden op de dag en daarom zijn deze afspraken gemaakt. Het is wel zo dat er minstens 1 persoon moet rondlopen met iets meer dan niets. Van oudsher wordt dit uurtje opgevangen door ouders, en die kun je niet allemaal een opleiding laten doen. Ga je dat eisen dan kunnen al die ouders niet meer werken.