is er een fastfood vakbond?

Ik werk bij de burgerking en heb heel wat vragen maar kan geen vakbond hier zijn wat voorbeelden als die beantwoordt kunnen worden zou dat geweldig zijn namelijk:

Mag je in een hete keuken werken? (Ik heb het over toen het 29 graden was en binnen bij ons 39)

Mag je 3uur lang achter een frietstation staan waar het 65 graden is

Mag je 9 uurtjes werken met maar een half uur pauze

Bij voorbaat dank

Floris

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De fastfood restaurants vallen onder de Horeca.

Antwoorden (2)

Ja hoor, de FNV horeca bijvoorbeeld.
http://www.fnvhoreca.nl/gebruiker/horeca/arbeidsvoorwaarden.html?gclid=CI-9xKrrlrkCFXQftAod7FsAiw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals boven al gemeld, ja er bestaan vakbondsafdelingen die de horeca behartigen. Niet alleen de FNV horeca, maar ook het CNV heeft een dergelijke afdeling. Het kan nooit kwaad je bij een van deze bonden als lid aan te sluiten.

Nu zijn bedrijven als BurgerKing en McDonalds nogal aparte eenden in de vijver van de horeca die graag schermen met hun eigen (bedrijfs) cao's. Het is bekend dat deze bedrijven graag gebruik maken van veelal zeer jonge personeelsleden die dan als 'trainee' geintroduceert worden en vervolgens vol aan de bak kunnen in een filiaal.

Het voordeel voor deze bedrijven ligt vooral in de relatief zeer lage loonkosten. De 'senior' is de gene die verantwoordelijk is voor de gang van zaken binnen het filiaal en ook verantwoordelijk voor het onder hem/haar geplaatste personeel.

Ten aanzien van je vragen over je arbeidsomstandigheden geldt over het algemeen dat een werknemer bij een 8 urige werkdag recht heeft op tenminste 2 x een kwartier koffie of thee pauze en een half uur lunchpauze. (dus 9 uur aanwezig in totaal)

Verder moet de werkgever ook verplicht toezien op het welzijn van de werknemer en moet bij extreme arbeidsomstandigheden extra pauzes worden toegestaan, danwel wisseling van de werkzaamheden zodanig dat de arbeidsbelasting wordt verminderd.

Dit zijn geen cao regels maar meer regels die het welzijn van de werknemers moeten beschermen en die voor ieder bedrijf in Nederland gelden. Heb je dus klachten hierover dan zal je je eerst tot je 'Senior' moeten richten. Deze is in ieder geval verplicht om serieus met je klacht om te gaan. Mocht dat niet helpen dan kun je je, eventueel met hulp van de vakbond, richten tot het hogere management binnen het bedrijf.

Bedrijven als BurgerKing en McDonalds zijn erg gevoelig voor 'slecht imago', dus zullen iedere confrontatie met een vakbond zoveel mogelijk vermijden. Men zal er dus naar streven om je klacht serieus te behandelen en zonodig de 'Senior' van het betreffende filiaal wijzen op zijn verplichtingen naar zijn ondergeschikten.