Als het goed is gaat jouw bedrijfsleider een gesprek met jou aan, over wat er goed gaat op de werkvloer, en waar de verbeterpunten liggen. Dit gaat zowel over jou, als de resultaten van het bedrijf. Ga als er negatieve punten van jou aan het licht komen, niet direct in de verdediging, maar probeer positief na te denken over hoe je dit kan verbeteren. Luister goed naar wat er gezegd wordt en geef antwoord waar nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ter aanvulling: formeel bestaat er een verschil tussen een functioneringsgesprek en een beoordelingsgesprek, hoewel dat in de praktijk nogal eens door elkaar wil lopen.
Bij een functioneringsgesprek is er overleg, en meer ruimte om zowel het functioneren als de samenwerking te bespreken. Het beoordelingsgesprek is bijvoorbeeld ook bedoeld om bijvoorbeeld je salarisschaal te bespreken. zoals gezegd: probeer van eventuele kritiekpunten te leren. Natuurlijk mag je jezelf verdedigen tegen onterechte kritiek. Maak samen met je leidinggevende bijvoorbeeld afspraken over je doelstellingen voor de komende tijd, bij voorkeur ook op papier. Dat kan je later ook helpen, als je bijvoorbeeld in een ontslagprocedure belandt met je slechte functioneren als argument. Dan kun je aantonen hoe er over je functioneren is gecommuniceerd!

Kijk ook eens op
http://www.carrieretijger.nl/functioneren/communiceren/mondeling/modellen/beoordelingsgesprek
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed is, is al aan het begin van het jaar aan jou bekend gemaakt aan welke eisen je moet voldoen. Vaak aangeduid als 'planningsafspraken' maar 'planningsopdrachten' is wellicht een beter woord, je krijgt ze opgelegd.

In het ideale geval zijn deze planningsafspraken ook 'SMART' geformuleerd (= Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden. Bijv.: 'de werknemer begint met de vertaling van het boek Wipneus en Pim naar het Duits op 1 januari en dient dit op 31 januari te hebben voltooid waarbij een maximale spelfoutenmarge van 0,2% acceptabel is.)

Je weet daardoor hoe hoog de lat ligt en aan de hand van welke criteria beoordeeld wordt of je eroverheen gesprongen bent.

Tussentijds zijn er vaak voortgangsgesprekken geweest waaruit je al kunt afleiden in welke richting de beoordeling zal gaan.

Dan komt de dag van de uiteindelijke beoordeling waarbij wordt bekeken of je de 'norm' (de planningsafspraken) hebt gehaald. Als je ze meer dan gehaald hebt of ruim op tijd voordat ze af moesten zijn, is dat positief voor het oordeel. Heb je ze niet gehaald terwijl er geen objectief goede gronden waren waarom je ze niet hebt gehaald, dan ben je tekortgeschoten, wat weer negatief uitpakt op het eindoordeel.

Je kunt het beoordelingsgesprek dus vergelijken met het laatste rapport voor de grote vakantie op de basisschool of de middelbare school.

Vaak begint zo'n gesprek met wat small talk over koetjes & kalfjes om je op je gemak te stellen (sommigen zien namelijk tegen zo'n gesprek op als tegen een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts.) Daarna begint het echte werk waarbij je waarschijnlijk meer moet luisteren dan zelf moet zeggen. Maak niet de fout bij negatieve punten in de verdediging te schieten. Als je je mening geef, baseeer die dan op feiten, dingen waaraan je objectief niets kon veranderen. Niet op vermoedens of 'ik vind dats'.
Computoon