Hoe vind en krijg ik een "lichtere"baan?

Al maanden weet ik dat ik op de huidige werkplek niet meer goed kan functioneren; ben maanden overspannen thuis geweest en nu aan het re -intregeren.. maar krijg niet echt medewerking en wil dat eigenlijk ook niet meer..ben dit bedrijf eigenlijk gewoon beu.. nu zou ik graag iets anders gaan doen en heb door mijn werkverleden veel ervaring op allerlei gebied.. ben me inmiddels 3x in de rondte aan het solliciteren maar hoor overal dat ik overgekwalificeerd ben.. dus ik kom daardoor niet aan de "lichtere" baan die ik zoek.. dat voelt heel oneerlijk en alsof ik dus kansloos ben om te gaan doen wat ik graag zou willen en ook zou aankunnen.. Dus hoe hoe pak ik dit nu aan voor ik weer thuis kom te zitten door een nieuwe burn-out of erger nog: mijn ontslag..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Lees je CV nog eens door met de ogen van iemand die een medewerker zoekt voor het soort baan dat jij wilt hebben.
Wat wil je er dan in terugvinden?
De ervaringen die je hebt in hogere functies, sluit je aan met taken die je ook hebt gedaan maar dan meer bij het niveau passen dat je in je nieuwe functie wilt doen.
Managementfuncties er uit laten en aangeven welke eigenschappen en ervaring je hebt om jouw droombaan te vervullen!

Daarnaast kun je gaan overleggen met je werkgever of ze jou de ruimte willen bieden om wat anders te gaan zoeken.
Vraag of je een outplacementtraject mag volgen of een coach mag inhuren om je te begeleiden in het vinden van de baan waar je blij van wordt.

Je huidige werkgever heeft daar namelijk (veel) baat bij. Je hebt een vast contract (ga ik van uit) en ze kunnen je dus niet zomaar ontslaan. Ze hebben de plicht om je zo goed mogelijk te ondersteunen om weer aan het werk te komen.
Als dat dus niet gaat op de plek waar je nu zit dan is de kans aanwezig dat je weer gaat uitvallen. Dat kost het bedrijf veel geld waar ze niets voor terugkrijgen (alleen maar een thuiszittende zieke medewerker). Als ze dat geld investeren in begeleiding aan jou om er weg te komen, snijdt het mes aan 2 kanten. Jij blij en zij blij!

Maak alvast een heel duidelijk beeld van hoe jij je in die nieuwe baan ziet werken! Wat doe je dan, hoe voel jij je, hoe ziet je omgeving er uit, je collega's, een tevreden werkgever etc. Visualiseer dat elke ochtend voor jij je bed uit stapt. Waar jij je aandacht op richt, groeit! Recht op je doel af door te weten wat je wilt.

Succens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je zou je werkgever kunnen voorstellen om met jou een outplacementtraject in te gaan. als er spanningen op het werk zijn, zal hij wellicht willen meewerken.

Voor uitleg: http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/banenjacht/outplacement
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het al geprobeerd via het uitzendbureau? Die zullen je, als ze een passende vacature hebben, graag inzetten, ook al ben je eigenlijk overgekwalificeerd.

Je kunt dan zelf ook kritisch zijn met wat ze je aanbieden: als jij denkt dat je het niet gaat redden, wijs je het aanbod af. Dat kun je natuurlijk niet te vaak doen, maar als je bij het uitzendbureau duidelijk aangeeft waar je naar op zoek bent, kan het zomaar lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen, van een overgekwalificeerde vriendin die niet tegen werkdruk kan, begreep ik dat zij zo aan haar werk komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is het mij ook gelukt om een minder belastende baan te krijgen.
Heb duidelijk aangegeven wat ik wel en niet wilde en had al een vacature op het oog waar ik zondermeer voor werd ingezet.
Het proberen waard.
ik zou n afspraak maken met de arboarts en vragen of er eventueel samen met overleg met je baas n andere functie voor jouw in het bedrijf is wat je wel zou kunnen doen.ik neem aan dat je nou n vast contract hebt en dat zou ik niet zo snel opgeven op dit moment omdat je zelf al zegt dat je niet aan n andere baan kan komen.omdat je nu aan het integreren bent voelt t nog niet zoals je zelf wilt.praat erover en zoek naar n oplossing in het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat traject heb ik al bewandeld en helaas.. geen medewerking en geen mogelijkheden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zouden ze werk voor jouw buiten t bedrijf moeten zoeken.n arboarts moet je helpen het traject te belopen zoals het beschreven staat.hoelang werk je al bij dit bedrijf en hoelang ben je al in de ziektewet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dat traject.. ben een jaar ziek en werk er bijna 6 jaar..maar dan blijf ik toch bij hen in dienst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat wel maar zij zullen moeten zorgen dat er werk voor jouw is dat goed bevalt en lichter is, als zij dat in hun bedrijf niet kunnen aan bieden.ik zou daar over praten als ik jouw was samen met de arboarts,want hij moet dat stimuleren om betere werkomstandig heden of omgeving aan te bieden.ookal is dat ergens anders.
Heb je er al aan gedacht om je cv te downplayen? Niet álles hoef je erop te zetten, en niet bij iedere werkervaring hoef je te schrijven over je grote verantwoordelijkheid in die baan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kom je in aanmerking voor plaatsing via WSW?
Afhankelijk van je klachten kun je wellicht in aanmerking komen voor een baan die passend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de WSW is het tegenwoordig ook een zootje ( staat wil hier vanaf ) Daar kan ze beter wegblijven .
Zorg ervoor dat je bij het UWV terecht komt, zij kunnen je goed adviseren naar een geschikte baan.