Is een werkgever verplicht de in-en uitkloktijden te verstrekken op aanvraag?

Via een uitzendbureau heb ik weken bij een bedrijf gewerkt waar ik dagelijks moest in-en uitklokken (d.w.z. begin-en eindtijd, geen pauzes). Nu heeft het uitzendbureau mij te weinig uitbetaald. Op mijn loonspecificatie staat namelijk dat ik minder uren zou hebben gewerkt. Ik heb gevraagd of ze mij een overzicht kunnen verstrekken van de in-en uitkloktijden, en ik kreeg daarop te horen 'wij mogen dat niet', terwijl dat overzicht juist het bewijs is dat ik meer uren heb gewerkt. Kan ik het uitzendbureau of het bedrijf verplichten mij een overzicht te geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Als het om jouw gegevens gaat en je loon hierop gebaseerd is, dan heb je er zelfs recht op als je het niet vertrouwt (eigenlijk wel weet dat het niet klopt). Pas wel op dat te lastig doen je relatie met de werkgever kan verstoren, maar je moet je zeker niet op laten lichten. Uit eigen ervaring weet ik dat een uitzendbureau het vaak niet zo nauw neemt met de regeltjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is geen wet die dat verplicht.

Overigens worden in- en uitklokuren altijd nodig beoordeeld op juistheid door een verantwoordelijke bij het bedrijf waarbij je bent ingeleend. (Stel dat iemand een verkeerde kaart heeft gepakt, vergeten is in- of uit te klokken, een ander heeft laten klokken terwijl de uitzendkracht zelf op dat moment niet aanwezig was, enz. enz.) Verder moeten de uren nog gecorrigeerd worden voor (in ieder geval) de middagpauze van minimaal 1/2 uur/dag. Want deze pauze wordt in de regel niet doorbetaald, tenzij er wat anders is overeengekomen.

Meestal wordt een ander systeem gevolgd voor uitzendkrachten. De uitzendkracht vult een zog. urenbriefje in. Dit kan een papieren briefje zijn of een digitaal formulier. De leidinggevende van de uitzendkracht controleert dit en zet er zijn (echte of digitale) handtekening onder, indien akkoord. Vervolgens kan het uitzendbureau aan het werk.

Als je daadwerkelijk meer uren hebt gewerkt en correct hebt geklokt en toch minder hebt uitbetaald gekregen, dan het kan het op twee plaatsen zijn foutgegaan:
- de inlener (het bedrijf waarvoor je werkt) heeft het verkeerde aantal uren doorgegeven aan het uitzendbureau. Raadpleeg dan (in eerste instantie) de leidinggevende van het bedrijf waarbij je bent ingeleend en vraag of je of een kopie kunt krijgen van de informatie die is doorgegeven aan het uitzendbureau.
- het uitzendbureau heeft de correct aangeleverde informatie zelf foutief verwerkt. Dat zou je kunnen bewijzen als je van het inlenende bedrijf een kopie hebt gekregen van de uren die zijn doorgegeven aan het uitzendbureau.

Tip: maak zelf een kopie van de klokkaarten aan het einde van de week en laat die kopie 'voor akkoord' tekenen door de leidinggevende van het inlenende bedrijf. Bedenk wel dat de niet-doorbetaalde pauzes nog in mindering moeten worden gebracht volgens de regels die binnen het bedrijf gelden.
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Je zou aan het uitzendbureau (jouw werkgever) moeten vragen of ze het probleem met de inlener (het bedrijf waar je tewerkgesteld bent) willen oplossen. Dat is de officiële weg. Maar het werkt -denk ik- veel praktischer/sneller als je rechtstreeks aan je direct leidinggevende vraagt (of aan iemand anders die de uren uit de klok controleert/bewerkt/goedkeurt) de (originele) uitdraaien van de klokgegevens vraagt. En vraagt wat is doorgegeven. Toch zou ik ook zelf die gegevens bijhouden en wekelijks laten aftekenen door de leidinggevende. Al is het maar om iets in handen te hebben als je stelt dat de uren niet kloppen.