Als iemand 59 is en dan werkloos word wat zijn dan de consequenties?

Diegene heeft 38 jaar werkervaring in dezelfde branche.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (4)

Dan ben je werkloos en moet je een andere baan zoeken. Tijdens het zoeken naar een andere baan heb je recht op ww over 38 maanden als je de maximale ww krijgt door dat je daar recht op hebt dus lang genoeg hebt gewerkt. Na 38 maanden stopt de ww en als je partner geen inkomen heeft krijg je bijstand. Je zult dus moeten solliciteren anders stopt je uitkering of wordt je gekort.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk heeft hij of zij recht op IOAW.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/30889-werkloosheid-hoogte-en-duur-van-de-ww-uitkering-2013.html
ronron1212
10 jaar geleden
zou kunnen crea maar solliciteren blijft de taak.
Computoon
10 jaar geleden
Ook voor de IOAW geldt een sollicitatieplicht.
ronron1212
10 jaar geleden
ja ook daarvoor geldt het, het geldt voor alle uitkeringen die je krijgt omdat je geen werk hebt behalve als je arbeidsongeschikt bent en dan nog alleen voor het deel dat je ongeschikt bent om te werken.
IOW na 38 maanden WW uitkering.
IOW - inkomen partner en eigen vermogen worden vrij gelaten, deze uitkering is tot de AOW leeftijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hoogte is 70 % van bij bijstand en wordt 100 % aangevuld als er geen andere inkomsten zijn.
10 jaar geleden
"Als u geheel of gedeeltelijk werkloos wordt, kunt u een Werkloosheidsuitkering (WW-uitkering) aanvragen. De WW is een tijdelijke uitkering om het verlies aan inkomen tussen 2 banen op te vangen. De overheid stelt wel een aantal voorwaarden. Zo moet u in de 36 weken voordat u werkloos werd, minimaal 26 weken hebben gewerkt"

"Als u een WW-uitkering ontvangt, heeft u een sollicitatieplicht. U kunt een baan zoeken die aansluit bij uw opleiding en werkervaring (passend werk). Na een jaar werkloosheid geldt dat elke beschikbare baan passend is".

"U moet zelf op zoek naar werk. UWV kan u helpen een baan te vinden. Bijvoorbeeld met een workshop over sollicitatiebrieven schrijven. Is de kans klein dat u zonder begeleiding werk zult vinden? Dan kunt u een re-integratietraject volgen".

"Op de website van UWV kunt u zich inschrijven als werkzoekende en een WW-uitkering aanvragen. U kunt ook een WW-uitkering aanvragen bij een vestiging van UWV in de buurt. UWV neemt binnen 8 weken een beslissing op uw aanvraag".

Het is wel zaak dat de persoon zich meteen meldt bij het UWV en een WW uitkering aanvraagt. Eén en ander kan je nog eens nalezen op onderstaande link. Hier staat precies uitgelegd wat er allemaal moet gebeuren. Ik wens hem/haar veel succes!

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werkloosheid-en-ww?gclid=CKfCgqSN4bgCFafLtAodmkoAFg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dezelfde consequenties als voor anderen die ww krijgen: inschrijven bij UWV, sollicitatieplicht, passend werk aanvaarden (en het is nogal vlug passend). Als de WW-periode voorbij is en nog geen werk is gevonden krijgt die persoon (totdat de aow ingaat) als hij aan de voorwaarden voldoet een IOAW-uitkering.

"U komt in aanmerking voor een IOAW-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft. Daarnaast moet u aan ten minste 1 van de volgende voorwaarden voldoen:
* U bent op of na uw 50e werkloos geworden. U kunt een IOAW-uitkering aanvragen na afloop van uw loongerelateerde WW-uitkering (en eventuele vervolguitkering). U heeft deze uitkering meer dan 3 maanden ontvangen.
(...)
Uw gemeente controleert of u aan de voorwaarden voldoet en beslist of u een IOAW-uitkering krijgt."

"De hoogte van uw uitkering op basis van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) is afhankelijk van uw inkomen. U heeft alleen recht op een IOAW-uitkering als u onvoldoende inkomen heeft om van te leven. De IOAW vult uw inkomen aan tot het bijstandsniveau. Het kabinet-Rutte-Asscher wil de IOAW na 2013 afbouwen.

Inkomensaanvulling tot bijstandsniveau

De IOAW vult het totale inkomen van u en uw eventuele partner aan tot het bijstandsniveau. De gemeente bepaalt of u een IOAW-uitkering krijgt. De gemeente kijkt onder andere of:
u inkomsten uit arbeid heeft of inkomsten die voortkomen uit een eerder salaris, bijvoorbeeld een Werkloosheidswetuitkering (WW-uitkering);
u een partner heeft met inkomsten (arbeidsinkomsten, uitkeringen, pensioen). "

Het brutomaximumbedrag voor de IOAW is eur 1203,96 (inclusief vakantieuitkering) voor een alleenstaande en eur 1569,04 (inclusief vakantieuitkering) voor mensen met een partner.
Computoon