Bijbaan naast vast werk mag dat? En waar op letten dan?

Omdat het op mijn vaste werkplek waar ik een vast contract heb het niet goed gaat en ik waarschijnlijk minder uren daar ga werken (anders raak ik me baan kwijt) wil ik kijken of ik naast mijn vaste baan een bijbaan kan nemen. Zodat ik dan financieel gewoon goed rond kom.

Maar kan dit wel? En zo ja wat zijn dan dingen waar ik extra dan op moet letten? Is voor mij de eerste keer dat ik dan een bijbaan erbij neem. Als ik iets kan vinden.
Ik ben zelf 28 jaar dus een bijbaan vinden voor ongeveer 5 dagen per maand zal lastig worden. Vind maar is iets. En ja ik ben geen 16 meer...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Ja, dat mag behalve wanneer je werkgever een verbod op nevenwerkzaanheden in de arbeidsovereenkomst of het personeelshandboek heeft staan. Treed dan gewoon met hem in overleg want 'gewoon alles onbeperkt verbieden' is juridisch niet houdbaar. Staat zo'n verbod er niet in, geef ook dan door dat je een baan erbij wil nemen. Een werkgever zal niet graag zien dat dit bij bijv. een concurrent is. Wettelijk moet je je 'als een goed werknemer gedragen'. Als je bij meer werkgevers tegelijk werkt eraan denken maar bij 1 de loonheffingskorting op 'ja' te laten zetten.

Toegevoegd na 3 minuten:
En in principe niet zelf kiezen voor minder uren gaan werken. Laat de werkgever maar deeltijdontslag aanvragen. Dan heb je onder voorwaarden recht op ww als je nietsanders vindt voor de verloren uren.
Computoon
10 jaar geleden
Naast de al genoemde zaken:
Loonheffingskorting op de best betaalde baan kiezen.
Concurrentiebeding, dan mag je niet binnen een bepaald gebied werken in dezelfde sector, dit staat vaak aangegeven in je contract van je huidige werkgever.
Je belastingen kunnen hoger worden.
Als je meer gaat werken en/of verdienen dan je nu doet, kunnen toeslagen vervallen waar je nu wel recht op hebt.
Worden de reiskosten voor je nieuwe baantje niet te hoog.
Bespreek het desnoods met een deskundige, bij de belastingdienst kun je bijvoorbeeld altijd terecht voor vragen, maak voor een persoonlijk gesprek wel even een afspraak op het belastingkantoor. Ook bij het UWV kun je terecht met eventuele vragen.
Lees een eventueel nieuw contract goed door en vergeet daarbij de kleine lettertjes niet, laat ook iemand anders het lezen voor je tekent.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja, je mag een bijbaan nemen naast je vaste baan.