Ik kan bij mijn nieuwe werkgever een 0-urencontract tekenen voor 12 maanden. Mag deze constructie nog?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, zolang dit het eerste, tweede of derde contract is voor bepaalde tijd en het geheel nog steeds binnen de 36 maanden valt.

En ook voor dit 0-urencontract geldt dat na drie maanden een ‘rechtsvermoeden’ ontstaat "dat de omvang van de arbeidsovereenkomst gelijk is aan het gemiddelde aantal gewerkte uren van de laatste drie maanden indien de werknemer min of meer vast en regelmatig werd opgeroepen (bijvoorbeeld iedere zaterdag). Het is dan in principe alleen nog mogelijk een werknemer minder uren op te roepen dan de laatste drie maanden, als hij daarmee instemt. Is dat niet het geval, dan zou de werknemer zich kunnen beroepen op zijn recht op arbeid. De werknemer moet dan wel beschikbaar zijn om die ‘extra’ uren in te vullen."

Als dit het eerste 0-urencontract is kan nog gelden (maar dan moet het op papier staan) dat gedurende de eerste 6 maanden alleen wordt betaald over de werkelijk gewerkte uren. (Bijzondere afspraken in CAO's over een langere periode even buiten beschouwing gelaten.)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank!

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag de werkgever er is nog niets verandert aan een nul uren contract.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het niet zo dat je na 6 maanden minimaal recht hebt op het gemiddelde loon dat in de 3 maanden daarvoor is verdiend? Dit had ik ergens gelezen.
ronron1212
10 jaar geleden
Lees de bron pompiedom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt zelfs 3 keer achter elkaar een 0 uren contract krijgen voor bepaalde tijd. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, en na 3 nul-urencontracten moetn ze of een vast contract aanbieden, of het dienstverband beëindigen. Na drie maanden mogen ze natuurlijk weer opnieuw 3 contracten aanbieden (0-uren, bepaalde tijd)
Computoon
10 jaar geleden
Van zo'n werkgever die na 3 maanden opnieuw met zijn 3 contracten komt, zou je toch met plezier afscheid willen nemen. Die heeft geen kaas gegeten van goed personeelsbeleid. Maar ja... in deze economisch slecchte tijden heeft de werknemer het niet voor het uitkiezen...