Heb ik recht op uitbetaling ingeroosterde uren na ontslag?

Ik ben vorige week ontslagen. Ik had een anderhalfjarig 0-uren contract. Mijn baas heeft toen ingevuld op de contractbeëindiging dat ik zelf ontslag had genomen, volgens hem was dit gunstiger voor mij.
Nu hoor ik van ex-collega's dat mijn bedrijf bij ontslag verplicht is om de uren die ik nog ingeroosterd stond (en dus niet heb gewerkt), uit te betalen. Ik stond nog 30 uur ingeroosterd voor 2 weken na mijn ontslag, wat voor een student dus redelijk veel salaris betekent.
Weet iemand of dit klopt? En kan ik aanvechten dat mijn baas mij verkeerd heeft voorgelicht, waardoor ik ermee akkoord ging dat hij op mijn contractbeëinding heeft gezet dat ik zelf ontslag wilde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt alleen (werkelijk) gewerkte uren uitbetaald krijgen.
En... welke voordelen zou jij hebben bij zelf ontslag nemen volgens je werkgever?
https://www.fnvbondgenoten.nl/mijn-vraag/ontslag/opzegging-arbeidsovereenkomst/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
NOOIT zomaar iets aannemen van een ander, als je er geen kaas van gegeten hebt moet je je inlezen of vragen stellen aan iemand die je vertrouwt.

Antwoorden (2)

Nee, je krijgt uitbetaald tot de laatste dag dat je gewerkt hebt, je hebt geen recht op ingeroosterde niet gewerkte uren. Het enige voordeel dat je eventueel kunt hebben bij het vrijwillig ontslag indienen is, dat je werkgever na 3 voor bepaalde tijd contracten, je weer sneller in dienst mag nemen. Maar dit voordeel heb je niet als dit je eerste of tweede contract opeenvolgend is. Ga er nooit vanzelfsprekend vanuit, dat een werkgever je uit jezelf ontslag in laat dienen voor je eigen bestwil, dit is waarschijnlijk gebeurd, omdat hij een lange weg om een ontslagvergunning te krijgen, voor het einde van je contract, wilde ontlopen. Dit is dus niet in jouw, maar in zijn voordeel geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier is wat vreemds aan de hand.

Je schrijft: "Ik had een anderhalfjarig 0-uren contract." Dat is dus een contract voor bepaalde tijd. En zo'n contract eindigt 'van rechtswege' (= automatisch) na het verloop van die tijd.

Je schrijft echter ook: "Ik ben vorige week ontslagen" en "Mijn baas heeft toen ingevuld op de contractbeëindiging dat ik zelf ontslag had genomen, volgens hem was dit gunstiger voor mij. " Nou, ik dacht het niet. Als je als werkgever tussentijds van iemand af wil met een contract voor bepaalde tijd (en die mogelijkheid genoemd wordt in de arbeidsovereenkomst) moet er een ontslagvergunning zijn van het UWV. Of de kantonrechter moet de overeenkomst ontbinden. Maar daarvan is hier kennelijk geen sprake want je schrijft: " "Mijn baas heeft toen ingevuld op de contractbeëindiging dat ik zelf ontslag had genomen."

Wel, als hij je 'correct' ontslag had willen geven, had hij (bij een keuze voor ontslag via het UWV) die vergunning moeten aanvragen. Als hij die gekregen had, was op dat moment de opzegtermijn gaan lopen (minimaal een maand). En had je dus de uren in de opzegtermijn kunnen werken en er salaris voor moeten ontvangen.

Hier lijkt me dus sprake van een ontslag dat niet volgens de regels is gelopen ten nadele van jou. De oplossing weet ik niet maar ik wil het advies geven juridische hulp in te roepen.

En mag het een les zijn voor de toekomst: nooit er zonder meer op vertrouwen dat een werkgever het beste met je voorheeft als ontslag wordt aangezegd. Meteen juridische hulp inroepen voor je besluit al dan niet in te stemmen.
Computoon
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Volgens mij heeft VS nu ook geen recht op een uitkering. Het is nooit gunstig voor jou om te zeggen dat je zelf ontslag hebt genomen, tenzij je bijvoorbeeld hebt gestolen van de baas en dat hij jou de keus gaf "of zelf opstappen of ik ontsla jou"