Hoeveel dagen mag iemand max op vakantieverlof. Mijn werkgever beperkt dit tot 4 weken. is er een wettijke regeling?

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik heb op dit moment 40 vakantie dagen en wil 6 weken dus 30 dagen aaneengesloten opnemen. Ik kan hier geen duidelijke of wettelijke regeling vinden. Bij mijn vorige werkgever heb ik wel eens 8 weken vakantie opgenomen. Maar deze doet al moeilijk over 6 weken, wie kan mij hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De meeste werkgevers laten iemand in de zomervakantie maar 3 wk gaan. Ik vind vier al veel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten de zomerperiode kan het soms dus wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er maar 2, officieël is 3 verplicht volgens CAO, maar nu kan ik tussendoor nog een weekje vakantie opnemen. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens, 8 weken, wat doe je in die 8 weken? Ik zou me stierlijk vervelen :-P haha.

Het beste antwoord

In eigen woorden onderstaand artikel, voorzover relevant: als niets anders in de cao of arbeidsovereenkomst staat en je voldoende uren hebt en de werkgever geen bezwaren heeft gemaakt binnen 2 weken nadat je het verlof om vakantie schriftelijk hebt ingediend, is je verzoek toegewezen zoals je het ingediend had.
Als die bezwaren wel komen ('gewichtige redenen') dan moet je in ieder geval in de gelegenheid worden gesteld 2x een week of een aaneengesloten periode van 2 weken vakantie te nemen.

Burgerlijk wetboek 7, Artikel 638:

1. De werkgever is verplicht de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen de vakantie op te nemen waarop de werknemer op grond van artikel 634 ten minste aanspraak heeft.

2. Voorzover in de vaststelling van de vakantie niet is voorzien bij schriftelijke overeenkomst dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst of regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan of de wet, stelt de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten. Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer.

3. In geval van gewichtige redenen wordt de vakantie op zodanige wijze vastgesteld dat de werknemer desverlangd, voorzover zijn aanspraak daartoe toereikend is, gedurende twee opeenvolgende weken of tweemaal een week vakantie kan opnemen.

4. De werkgever stelt de vakantie zo tijdig vast dat de werknemer gelegenheid heeft tot het treffen van voorbereidingen voor de besteding van de vakantie.

5. De werkgever kan, indien daartoe gewichtige redenen zijn, na overleg met de werknemer, het vastgestelde tijdvak van de vakantie wijzigen. De schade die de werknemer lijdt ten gevolge van de wijziging van het tijdvak van de vakantie, wordt door de werkgever vergoed.

6. De werkgever is verplicht de werknemer de resterende aanspraak op vakantie in dagen of uren te verlenen, tenzij gewichtige redenen zich daartegen verzetten.

(...)"
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het wettelijk minimum is 20 dagen, oftewel jouw vier weken. In CAO's wordt vaak overeengekomen dat er meer vakantiedagen zijn, dit is dan het bovenwettelijk aantal vakantiedagen. Het is niet ongewoon dat de werkgever ook een beperking stelt aan het aantal dagen dat je achter elkaar kunt opnemen. Dit mag hij, binnen bepaalde grenzen, indien dit voor de bedrijfscontinuiteit van belang is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In je CAO is bepaald hoe lang je achtereen vakantie kan opnemen. Dit is in veel cao beperkt tussen de 3 en 4 weken aaneengesloten. Als je langer op vakantie wilt dan is daar toestemming en medewerking van je werkgever voor nodig en deze kan dat weigeren.