Maken jullie in Nederland een onderscheid tussen de Belgische diploma´s?

Ik wilde vragen of jullie in Nederland een verschil maken tussen een A1 en een A2 diploma zoals ze in Belgie doen. Een A1 is als je verder hebt gestudeerd dus de hogeschool..
Mijn nicht werkt als pedagogische medewerker in Nederland, zij heeft een A1 diploma. Zij vertelde me dat ik met mijn A2 diploma evenveel verdien als haar, klopt dit?
Ik hoop dat jullie mij een antwoord kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Normaal gesproken wordt de hoogte van het salaris niet bepaald aan de hand van het diploma maar aan de hand van de inhoud van het werk.

Wel is het (uiteraard) zo, dat bepaalde beroepen niet mogen worden uitgevoerd als je het diploma hiervoor niet behaald hebt en natuurlijk is het (in het algemeen) ook zo dat hoe 'hoger' het niveau van de opleiding is geweest om dat diploma te behalen, hoe hoger ook het salaris.

Even voor het idee:
Om arts te kunnen moeten worden, moet je een universitaire studie volgen. Om toegang te krijgen tot de universiteit heb je in principe een vwo-diploma nodig. VWO is de hoogste opleiding in het voortgezet onderwijs die je na de basisschool kunt volgen.

Een niveau lager dan vwo is havo. Als je havo hebt gedaan, kun je een opleiding in het hbo volgen (hoger beroepsonderwijs). Als je een diploma hebt van het hoger beroepsonderwijs kun je ook naar de universiteit, in een soortgelijke richting.

En zo gaat het nog iets verder.

Maar als je (bijv.) caissiere wilt worden in de supermarkt, dan maakt het niets uit welk diploma je hebt omdat er voor dat werk geen specifiek diploma vereist.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. Maar.. verdienen mijn nicht en ik hetzelfde voor hetzelfde beroep maar in Belgie dus een ander diploma. Ik wil ook de gehandicaptenzorg in, net als haar in Nederland..
Computoon
10 jaar geleden
Nee, hoeft helemaal niet. In Nedetland wordt vaak met CAO's gewerkt: collectieve afspraken tussen werkgevers- en werknemetsorganisaties.Dan speelt bijv. een rol hoe lang je al in een bepaalde functie werkt. En als je werkt op een hoger niveau zit je je ook in een andere salarisschaal maar dat is weer afhankelijk van de functieomschrijving. Maar je kunt het dus niet rechtstreeks met elkaar vergelijken.