Wat moet ik doen bij me eerste arbeidsvoorwaarden gesprek?

Ik heb stage gelopen bij de een school. Echter ben ik benaderd voor een baan op de zelfde school. Ik zou dan nog wel mijn diploma moeten halen maar dit is echter geen probleem. Het werken zou IT servicedesk werk betreffen. (Dit betreft een MBO niveau 3 diploma)

Nu heb ik mijn sollicitatiegesprek al gehad en nu krijg ik mijn eerste arbeidsvoorwaardengesprek echter heb ik geen enkel idee wat ik hier voor salaris moet aanbieden aangezien ik geen enkele andere vaste baan heb gehad.
Ik heb gehoord dat ik in schaal 6 zou zitten van CAO-HBO wat zou betekenen dat ik minimaal 1737 en maximaal 2424 euro zou gaan verdienen.
Maar wat is nou goed bod om mee aan te komen tijdens het gesprek en is het mogelijk dat ik in een lagere schaal val?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Geen looneisen stellen. Je hebt geen diploma op het gevraagde gebied dus moet al blij zijn als je aangenomen wordt. Stage behoort tot de opleiding, is geen 'echte' werkervaring.

Als de werkgever je het minimumloon biedt, kun je dit accepteren. Of niet, en je zoekt dan verder.

Wat echter ook gebeurt, is dat men het laagste bedrag neemt uit de schaal waarin de functie valt die de werknemer gaat vervullen (hier het bedrag van euro 1737.-) en dit voor mensen onder de 23 jaar vermenigvuldigt met de minimumjeugdloonpercentages.

Voor het idee: een 23-jarige krijgt minimaal het minimumjeugdloon (100%). Een 22-jarige krijgt 85% daarvan. En zo verder: 21 72,5%; 20 61,5%; 19 52,5%; 18 45,5%; 17 39,5%; 16 34,5% en 15 30%.

Stel je bent 18 jaar. Dan zou de werkgever kunnen bieden:
45,5% van euro 1737.- = euro 790,34 bruto per maand.
Voor het idee: het bruto minimumjeugdloon van een 18-jarige is bruto euro 668,60.
Dus je zou dan het spreekwoordelijke gat in de lucht mogen springen.

Een vraag die je in ieder geval niet moet stellen is: "Is dat bruto of netto", daarmee maak je geen intelligente indruk !
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij een arbeidsvoorwaardengesprek hoef je niet met een loonbedrag te komen, ze zullen echt in jouw geval heus wel een loon in hun hoofd hebben.

Verder zou ik niet weten waarom jij, die nog niet de bedoelde MBO3 opleiding hebt gedaan een HBO salaris zou moeten ontvangen en daarbij ben je waarschijnlijk nog geen 23 en val je niet in het genoemde bedragen omdat die voor boven de 23 zijn.

Gewoon afwachten waar ze mee komen en om een salarisverhoging vragen als je de opleiding hebt afgerond.