3 jaar werkzaam bij dezelfde baas, via verschillende werkgevers, wanneer recht op vaste baan?

Ik ben begonnen op 18 juni 2010 begonnen via een uitzendbureau. Het bedrijf wilde mij graag een 2 jarig contract aanbieden vanaf 1 April 2011.
Dit contract is eind Mei gestopt, ik zou er 3 maanden uit moeten waarna ik weer via het uitzendbureau terug kon komen.

Nu kreeg ik eind Mei de vraag of ik niet direct kon blijven werken maar dan wel via het hetzelfde uitzendbureau als waarmee ik begonnen ben. Nu ben ik dus gedetacheerd tot eind Augustus.

Nu maakt het bedrijf waar ik werk wel vaker fouten met deze contract-toestanden heb ik begrepen, omdat er schijnbaar een regel is dat je na 3 jaar "op het terrein werkzaam bent" je automatisch een vaste baan moet krijgen.....

wie kan me hierbij helpen?
Over 4 dagen heb ik dus misschien wel recht op een vaste baan :-)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Je hebt nu maar 2 contracten gehad (1 via uitzendbureau en daarna een 2 jaarscontract), het gaat niet om drie jaar maar om drie contracten, dat kunnen contracten zijn van een half jaar of van 2 jaar. Dat maakt niet uit.

Je had dus nu nog een contract kunnen krijgen van een bepaalde periode. Pas daarna moeten ze je voor vast aannemen of je voor 3 maanden de deur wijzen en dan mogen ze weer opnieuw beginnen met 3 contracten.

Als je via een uitzendbureau hetzelfde werk doet telt dat ook als contract dus als je nu een contract hebt voor 3 maanden moeten ze je daarna voor vast aannemen (of dus 3 mnd de deur wijzen).

Toegevoegd na 22 uur:
Je hebt recht op een vast contract in de volgende situaties:

Na 3 tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct (of binnen 3 maanden) na elkaar zijn afgesloten, is het 4e arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.
Als u tijdens het 2e of volgende contract langer dan 36 maanden voor dezelfde werkgever werkt, krijgt u automatisch een vast contract. De periode tussen de voorgaande contracten mag maximaal 3 maanden zijn.

Werk via uitzendbureau
Het kan voorkomen dat u eerst werkt via een uitzendbureau en binnen 3 maanden daarna een tijdelijk contract krijgt van het bedrijf waar u uitzendwerk deed (of in omgekeerde volgorde). Als u dan hetzelfde werk blijft doen, telt de uitzendperiode in principe mee voor de opeenvolging van tijdelijke contracten, waarna recht ontstaat op een vast contract. Voor meer informatie hierover of voor een persoonlijk advies kunt u het beste een arbeidsjurist raadplegen. Dit kan bijvoorbeeld via het externe link: Juridisch Loket.

Dus je hebt gelijk, je gaat met DIT contract (je werkt bij je tweede uitzendburo contract nog steeds bij hetzelfde bedrijf) over de 36 maanden dus je moet nu een vast contract krijgen.

Probleem is wel dat ik vermoed dat het uitzendbureau met de werkgever een voor jou ongunstige clausule hanteren met dat detacheren etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let wel, als je voor een uitzendbureau werkt heb je met HUN een contract en niet met je "baas".
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/werk/arbeidscontract/uitzendbureau/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vergis mij. Uitzendcontract geld ook als tijdelijkcontract. :)
Sterker nog het is 4e contract OF meer dan 3 jaar.
http://www.penoactueel.nl/Personeel/Algemeen/2008/1/Wet-flexibiliteit-en-zekerheid-Flexwet-PENO001181W/
Je kon dus wel eens recht gaan krijgen op een vast contract. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook interessant om te lezen:
http://www.jaclang.nl/faqtijdelijkecontracten.html#item 7
Ga wel even na wat er in de CAO hierover staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Pelle,
Buiten de 3-opeenvolgende contracten eis (668a1b) heb je ook nog de 36 maanden eis (668a1a).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het wordt er voor mij niet echt duidelijk op als ik dit allemaal lees. misschien hier een "duidelijkere" weergave: 1e contract was van juni t/m eind mei (10 maanden uitzendbureau)
2e contract was van begin april t/m eind mei (2 jaar rechtstreeks in dienst werkgever)
3e contract is april t/m eind augustus ( 5 maanden uitzendbureau, gedetacheerd) 18 juni 2013 ben ik 36 maanden in dienst via mijn 3e werkgever. Hoe kaart ik zoiets aan? En ik neem aan dat ik dat pas doe na de 18e Juni. Alvast bedankt voor alle info !
Als de baan die je hebt uitgevoerd steeds bij hetzelfde bedrijf was is er sprake van opvolgend werkgeverschap.
Contract 1 bij het Uitzendbureau is dus 9.5 maanden.
Contract 2 is bij de werkgever en duurt meer dan 2 jaar namelijk 25 maanden.
Feitelijk is na 1 april het contract van twee jaar al verlopen geweest en heb je doorgewerkt. Toen is feitelijk je derde contract begonnen. Zou je nu na 18 juni 2013 nog werken heb je je drie jaren gehad en heb je een vaste aanstelling bij de werkgever.
Begin je na eind mei 2013 bij het uitzendbureau dan heb je dus een vaste aanstelling bij het uitzendbureau.

EN: als je in het eerste jaar v ia het uitzendbureau begonnen bent met een fase A contract en je bent in dat jaar zieke geweest, dan wordt direct op de eerste dag het fase A contract geacht te zijn beeindigd. Als je daarna weer begint is dat feitelijk al het tweede contract. Voor het uitzendbureau niet erg want in fase A mogen ze oneindig veel contracten geven. maar bij overgang naar de werkgever tellen alle contracten dan als 1!

Dat het uitzendbureau waar je nu gaat werkgever is, wil niet zeggen dat dit bureau door moet tellen NA de werkgever. En dan is Maximaal 3 contracten in drie jaar de maatstaf. Na drie jaar is het sowieso een onbepaalde tijd.