Als je bedoelt met vergoeding een "gouden handdruk" , nee daar heb je geen recht op. Werkgever is niet verplicht die te geven.
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jawel hoor, maar die moet je meestal zelf gaan halen bij de rechter. Aantal dienstjaren x salaris x factor van de rechter= een bedrag. Is wat ingewikkelder maar de kans is groot dat hij er wel recht op heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie 2e antwoord.
Bij een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd kan de werkgever de overeenkomst beëindigen door opzegging. Deze opzegging moet aan enkele voorwaarden voldoen. Als de werknemer niet akkoord gaat, moet de werkgever een ontslagvergunning aanvragen, of naar de kantonrechter gaan om de overeenkomst te doen ontbinden. Wordt de zaak via het kantongerecht gevoerd, dan kan ( maar hoeft niet) de kantonrechter een vergoeding naar billijkheid toekennen ( via de kantonrechtersformule), die afhankelijk is van o.a. de duur van de overeenkomst en de leeftijd van de werknemer (BW 7:685). Dus: hoe ouder en hoe langer het dienstverband, des te langer de vergoeding.
Bij een contract dat nog geen jaar geduurd heeft is de vergoeding voor iemand onder de 35 jaar oud hoogstwaarschijnlijk nul.
Normaal gesproken komt er een ontslagvergunning. Altijd zonder vergoeding, maar de werknemer heeft wel recht op een WW-uitkering als hij aan de eisen voldoet ( 26 uit 52-eis enzovoort).
Met andere woorden: een ontslagvergoeding is geen wettelijke verplichting. Bovendien, als de werknemer akkoord zou gaan met ontslag tegen een ontslagvergoeding, dan loopt hij kans op verlies van een mogelijke WW uitkering omdat hij akkoord is gegaan met het ontslagen dan ben je de verdere rechten op uitkeringen kwijt.
Soms biedt de werkgever ontslag aan tegen een vergoeding omdat hij anders failliet dreigt te gaan. Soms wordt dan een bedrag ter hoogte van enkele maanden salaris meegegeven, maar dat kan uitsluitend in samenspraak met het arbeidsbureau -DWI. En dan heeft de werknemer bovendien ook recht op WW.
De gouden handdrukken die sommigen krijgen zijn meestal al tevoren in het arbeidscontract overeengekomen en dat gebeurt dan vooral bij topfuncties.

Toegevoegd na 6 minuten:
Tikfoutje: CWI ( Centrum voor Werk en Inkomen). .