Kan ik tussentijds opzeggen bij een jaarcontract?

Ik ben een student van 19 jaar, en heb sinds 01-04-2013 een jaarcontract gekregen bij een nieuwe werkgever. Alleen nu kom ik erachter dat het niet soepel gaat lopen tussen mijn werkgever en mij, dus ben ik van plan ontslag te nemen. Alleen nu ben ik bang dat dat niet mogelijk is, en dat ik gebonden zit aan het contract tot 31-03-2014. En daar heb ik het toch wel moeilijk mee.

In mijn contract staat namelijk het volgende:
Artike 3
Duur
1.1 De arbeidsovereenkomst is aangegaan voor de duur van 1 jaar en eindigt op 31-03-2014 zonder opzegging of zonder daartoe toestemming van de regionaal directeur voor de Arbeidsvoorziening vereist zal zijn.

Er staat ook niks over een proeftijd, en niks over een opzegtermijn aangegeven.

Verder staat er dat de arbeidsovereenkomst in beginsel wordt aangegaan voor nul uur per week.

Over vrij nemen staat ook niks vermeld.

Ik heb dus nog niet gesproken met mijn werkgever omdat ik eerst goed op de hoogte wil zijn wat nou precies mijn rechten en plichten zijn. Want ik heb een vermoeden dat die het niet leuk zal vinden als ik weg wil gaan.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want weet niet wat ik nu zou moeten doen.

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Met deze informatie is het antwoord: nee.

Standaard bij een jaarcontract zonder andere informatie is er geen opzegtermijn en moet jij (en je werkgever) dat jaar uitdienen tenzij jij bijv hebt gestolen ofzo, dan kan de werkgever je ontslaan.

Mijn man heeft dit ook eens gehad, iedereen denkt dat je gewoon een maand opzegtermijn hebt bij een jaarcontract maar dat moet dan wel IN je contract staan.

Je kunt het overigens vaak wel voor elkaar krijgen want een werkgever heeft niets aan iemand die weg wil. Dat was bij mijn man ook zo.

Dus: schrijf een brief. Vermeld daarin dat er geen opzegtermijn in je contract staat maar dat je toch wil opzeggen per 1 juli (neem het ruim) op basis van coulance.

Let dus op: zorg ervoor dat er altijd een opzegtermijn in je contract staat voortaan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mis een belangrijk en essentieel onderdeel in het contract en wel de proeftijd.

In elk nieuw arbeidscontract (dus niet in een verlenging of wijziging) staat dat zowel de werknemer als de werkgever een proeftijd hebben van twee maanden zonder enige reden en op elk tijdstip de overeenkomst kunnen opzeggen.

Jij hebt verzaakt dat termijn aan te houden anders had je voor vorige week woensdag het contract zonder enig probleem kunnen beëindigen.

Nu moet jij je eigen houden aan het contract en de baan opzeggen met een uitwerkperiode van ten hoogste 1 maand.

Wat je ook kunt proberen is met de werkgever in overleg gaan en trachten nog op de proefperiode aanspraak te maken en zonder enig gevolg per direct de baan opzeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt niet altijd twee maanden proeftijd, dit ligt aan het soort contract en de cao. In dit geval mag dit niet langer zijn dan 1 maand, tenzij anders in de cao staat aangegeven (met een maximum van 2 maanden).
wat schrijven mensen toch een onzin hier ! Er is geen sprake van proeftijd, dat klopt, maar je hebt te allen tijde het Recht om zelf het contract te ontbinden ! Je bent zelf geen veroordeelde ? Wel is de opzegtermijn 1 kalendermaand. Dus als je 1 juni bijvoorbeeld opzegt, dan betekent dit 31 juli. Maar je mag zelfs eerder weg, als je dat wilt natuurlijk, maar uiteraard dan alleen als je werkgever daarmee akkoord gaat. Geen WW dan. Mocht hij het zelf eerder willen, dan wel op grond van financiele redenen (niet vanwege diefstal oid van jou), dan kan je een schadevergoeding/afkoopsom afdwingen. Sterker nog, hij moet een ontslagvergunning bij het Arbeidsburo gaan aanvragen. Dit duurt letterlijk maanden, zoniet soms een half jaar. Dan kan je gewoon het nog beter uitzitten, waardoor je dan ook automatisch aan de 26 uit 52 weken-eis hebt voldaan. Succes.