Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik tussentijds opzeggen bij een jaarcontract?

Ik ben een student van 19 jaar, en heb sinds 01-04-2013 een jaarcontract gekregen bij een nieuwe werkgever. Alleen nu kom ik erachter dat het niet soepel gaat lopen tussen mijn werkgever en mij, dus ben ik van plan ontslag te nemen. Alleen nu ben ik bang dat dat niet mogelijk is, en dat ik gebonden zit aan het contract tot 31-03-2014. En daar heb ik het toch wel moeilijk mee.

In mijn contract staat namelijk het volgende:
Artike 3
Duur
1.1 De arbeidsovereenkomst is aangegaan voor de duur van 1 jaar en eindigt op 31-03-2014 zonder opzegging of zonder daartoe toestemming van de regionaal directeur voor de Arbeidsvoorziening vereist zal zijn.

Er staat ook niks over een proeftijd, en niks over een opzegtermijn aangegeven.

Verder staat er dat de arbeidsovereenkomst in beginsel wordt aangegaan voor nul uur per week.

Over vrij nemen staat ook niks vermeld.

Ik heb dus nog niet gesproken met mijn werkgever omdat ik eerst goed op de hoogte wil zijn wat nou precies mijn rechten en plichten zijn. Want ik heb een vermoeden dat die het niet leuk zal vinden als ik weg wil gaan.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want weet niet wat ik nu zou moeten doen.

Groetjes.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Met deze informatie is het antwoord: nee.

Standaard bij een jaarcontract zonder andere informatie is er geen opzegtermijn en moet jij (en je werkgever) dat jaar uitdienen tenzij jij bijv hebt gestolen ofzo, dan kan de werkgever je ontslaan.

Mijn man heeft dit ook eens gehad, iedereen denkt dat je gewoon een maand opzegtermijn hebt bij een jaarcontract maar dat moet dan wel IN je contract staan.

Je kunt het overigens vaak wel voor elkaar krijgen want een werkgever heeft niets aan iemand die weg wil. Dat was bij mijn man ook zo.