Kan een werkgever je tijdens een klachtenprocedure ontslaan ?

Mijn teamleider ziet mij liever vertrekken. Haar handelen en de acties die zij heeft uitgezet zijn voor mij reden een klacht tegen haar in te dienen bij de klachtencommissie van de organisatie. Zij heeft besloten dat ik ontslagen dien te worden en wil samen met P&O de procedure in gaan zetten.
Mag ik ontslagen worden wanneer er een klacht loopt tegen mijn teamleider ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je kunt altijd ontslagen worden door je werkgever. Of het fatsoenlijk is als er een klachtenprocedure loopt, is wat anders.

De werkgever heeft voor een 'gewoon' ontslag een ontslagvergunning nodig van UWV WERKbedrijf maar hij kan ook kiezen voor een ontbindingsprocedure voor de kantonrechter. Het ontslaan van een werknemer zonder voornoemde vergunning of ontbindingsbesluit is nietig, met uitzondering van het ontslaan op staande voet.

Vóór UWVWERKbedrijf of de kantonrechter het besluit neemt, moet de werkgever wel aan wat dossieropbouw doen, het is niet een kwestie van een standaardformulier invullen. (Ik heb overigens het idee, dat ontslagvergunningen tegenwoordig iets te gemakkelijk worden verstrekt.)

Maar als het ontslag kennelijk onredelijk is kun je bij de kantonrechter een schadevergoedingsprocedure starten als de werkgever voor de UWVWERKbedrijf-route voor ontslag heeft gekozen. Maar je bent dan ondertussen wel je baan kwijt. De rechter kan de werkgever ook veroordelen tot herstel van de arbeidsovereenkomst. De rechter stelt hierbij meestal ook een afkoopsom vast. De werkgever heeft de mogelijkheid om de afkoopsom te betalen in plaats van je weer in dienst te nemen.

Er kan sprake zijn van kennelijk onredelijk ontslag als:
■er geen reden voor het ontslag is opgegeven
■er voorgewende of valse redenen voor uw ontslag zijn opgegeven
■de gevolgen van het ontslag voor de werknemer zwaarder wegen, dan het belang voor de werkgever (de kans op een nieuwe baan voor de werknemer is heel klein)
■de werkgever het afspiegelingsbeginsel niet (juist) heeft toegepast
■het ontslag het gevolg is van werkweigering op grond van ernstige gewetensbezwaren
■er geen (passend) werk meer is voor een werknemer die arbeidsongeschikt is geworden door het uitgevoerde werk bij deze werkgever
■er ontslag is gegeven, terwijl er een ontslagverbod gold

Advies: win tijdig juridische hulp in.
Computoon
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
...en dat laatste kan bij een advocaat die je kan vinden via www.advocatenorde.nl
Computoon
10 jaar geleden
Daarop moet ik het antwoord helaas schuldig blijven, ik weet het niet. Voor het beeld hieronder wat informatie als de werkgever iemand wil laten ontslaan wegens 'disfunctioneren'. (http://www.ontslagdossier.nl/index.php/ontslagreden/disfunctioneren-dossiervorming) "Onder disfunctioneren wordt verstaan dat de werknemer in onvoldoende mate voldoet aan de functie-eisen. De werknemer kan niet, of in onvoldoende mate, de taken die bij zijn functie horen uitvoeren. Disfunctioneren wordt vaak in de sfeer van verwijtbaarheid getrokken, maar disfunctioneren is een neutraal begrip. (...) De werknemer mag door de ontslagaanvraag niet worden overvallen. De werkgever moet voordat hij tot ontslag overgaat in overleg met de werknemer treden om tot een verbetering van het functioneren te komen. (...) Als het disfunctioneren te maken heeft met gedragskenmerken die in de persoon van de werknemer liggen, kan het inschakelen van een coach worden overwogen. Werkgever en werknemer moeten concrete afspraken maken over de te zetten stappen in het verbetertraject. De werknemer moet ook worden geïnformeerd over de gevolgen van een niet geslaagd verbetertraject. De werknemer moet weten waar hij aan toe is en wat van hem wordt verwacht. (...) Als het niet mogelijk blijkt om de disfunctionerende werknemer door middel van begeleiding, scholing, training of coaching te verbeteren, moet worden onderzocht of de werknemer in een andere functie kan worden geplaatst. Dit kan ook terugplaatsing zijn in de functie die de werknemer voor een niet succesvolle promotie vervulde. (...) De werkgever moet in de ontslagaanvraag aannemelijk maken dat de werknemer disfunctioneert en verbetering en herplaatsing niet mogelijk zijn. De werkgever hoeft niet met harde bewijzen te komen, maar moet het disfunctioneren en de naar aanleiding daarvan ondernomen stappen wel voldoende concreet maken. De werkgever zal in de ontslagaanvraag praktijkvoorbeelden van het disfunctioneren moeten noemen. En het disfunctioneren moet met schriftelijke stukken worden onderbouwd. Denk hierbij aan correspondentie uit het personeelsdossier, gespreksverslagen, een functiebeschrijving, verslagen van (tussentijdse) functioneringsgesprekken, overzichten over loopbaanbegeleiding en loopbaanontwikkeling, opleidingen, trainingen en evaluatiegesprekken.
."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Betreffende het dossier; La het bedrijf mag stukken uit het dossier gebruiken ook al heb jij het dossier niet ter inzage gehad of zijn ze na de laatste inzage er aan toe gevoegd, stukken die er tijdens de inzage er niet inzaten mogen in principe ook niet gebruikt worden.