Mijn werkgever wil dat ik verlofjaren inlever en het ziektegeld terugzetten naar 70% ivm bezuiniging. Mag hij dit zomaar doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een werkgever kan niet zomaar een arbeidsovereenkomst tussentijds wijzigen. Om het rechtsgeldig te maken moet het gewijzigde contract minimaal door de werknemer ondertekend worden. De regelgeving omtrent het tussentijds wijzigen van een arbeidscontract hangt vooral af van het soort contract en de situatie waarin het bedrijf zich bevindt.
Dus jouw werkgever kan niet zo maar het contract eenzijdig wijzigen.
Maar bij einde contract wel een nieuw contract aanbieden waar deze dingen geregeld zijn. En er zijn nog wat mogelijkheden.
http://ondernemerinbusiness.nl/personeel/arbeidsovereenkomst-hrm/2359/contract-tussentijds-aanpassen-arbeidsovereenkomst-eenzijdig-wijzigen/

De ziektewetuitkering bedraagt 70% van je feitelijke brutoloon met een bepaald maximum. Veel werkgevers vullen dat wel aan tot 100%, maar dat kan per CAO of arbeidscontract verschillen.
Dus kijk onder welke CAO je valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt er vanaf.

Het aantal verlofdagen of verlofuren wordt overeengekomen in een individuele arbeidsovereenkomst of ze staan in de CAO. Als de CAO op dit punt verandert, 'ga je vanzelf mee'. Als ze staan in de individuele arbeidsovereenkomst is de werkgever daaraan gebonden. Wil de werkgever van een aantal bovenwettelijke dagen af, dan moet er een aanvulling komen op die overeenkomst waarin staat dat met ingang van X een aantal dagen/uren geldt van X. Maar dat kan alleen als jullie er allebei mee instemmen, er is immers sprake van een arbeidsovereenkomst. Je hebt kans dat de werkgever 'vervelend gaat doen' als jij er in dat geval niet mee instemt.
Er is een wettelijk minimum aan verlofdagen: 5 x het overeengekomen arbeidsdagen per week (of het omgerekende urenaantal hiervan).

Bij ziekte moet minstens 2 jaar minimaal 70% worden uitbetaald van het loon. En in het eerste jaar minstens het minimumloon. Dus tot die grens mag de werkgever het aanpassen. Als de individuele arbeidsovereenkomst op dit moment een gunstigere regeling geeft, dan is de werkgever daaraan gebonden. Wil hij ervan af, dan moet er een aanvulling op de individuele arbeidsovereenkomst komen waarmee beide partijen akkoord moeten gaan. Verandert het in de CAO, dan kun je er individueel niets aan veranderen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mocht je een contract voor bepaalde tijd hebben nu, dan kan de werkgever deze minder gunstige voorwaarden in een nieuw contract voor bepaalde tijd of een contract voor onbepaalde tijd zetten. Je bepaalt dan zelf of je ermee akkoord gaat. De gevolgen zijn dan ook voor jezelf...

Toegevoegd na 7 minuten:
En om het antwoord compleet te maken:

De wettelijke vakantiedagen die je vanaf 2012 hebt opgebouwd, vervallen 1 juli in het daaropvolgende jaar als ze niet zijn opgenomen.

Niet opgenomen dagen uit de jaren daarvoor vervallen later.
Computoon