Ziek op het werk, verhuisd zodat naar werk gaan niet meer mogelijk is. Waar heb je recht op?

Ik ben ziek op het werk, arbeidsongeschikt op het moment en al gesprekken gehad met de bedrijfsarts.
Ik werkte doorgaans 9 uur per week en zou deze week starten met aangepast werk voor 3 uur per week. Nu ben ik door mijn ziekte weer terug gaan wonen bij mijn ouders, zodat mijn herstel een betere en snellere verloop heeft. Dit is alleen circa 2 uur rijden, wat niet haalbaar is voor mij.
Nu heb ik binnenkort een belcontact met de bedrijfsarts over hoe het nu verder moet, maar waar heb ik recht op? Betaald mijn werkgever mij nog steeds? Of neemt UWV dit over? Of kom ik helemaal zonder salaris te zitten?

Als er vragen zijn, aub bij reacties.

Het liefste antwoorden met bron.

Toegevoegd na 52 minuten:
Ik raad iedereen aan om eerst in de reacties de aanvullende vragen en antwoorden te lezen. Wel zo handig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Als je door persoonlijke omstandigheden niet meer kunt werken dien je ontslag te nemen, een verhuizing is een persoonlijke omstandigheid.

Als de arbodienst na bezoek vind dat je drie uur per week kunt werken moet je dat ook doen, jou persoonlijke omstandigheden doen daar niets aan af, ga je niet naar het werk hoeft geen enkele instantie je nog iets uit te keren.

Ook als je ontslag neemt of ontslagen wordt door eigen schuld (niet op het werk verschijnen) heb je geen recht op een uitkering.

Lijkt me dus heel verstandig om tot een oplossing te komen en met de werkgever in overleg te gaan hoe dit probleem op te lossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, maar waar heb ik dan alsnog recht op. Het ik eventueel recht op WIA of doorbetaling? Want je zegt gelijk; ontslag nemen, maar heb ik verder nergens recht op?
De 3 uur per week was vrijblijvend en vanuit mijn initiatief, niet omdat de arbo zei dat ik dat kon. En het werken was aangepast en niet mijn eigen werk.
Mijn persoonlijke omstandigheden hebben wel te maken met mijn ziekte verloop (of eigenlijk beter-worden verloop), vandaar dat het wat ingewikkelder is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt niet uit of het op eigen initiatief is of opgelegd door de arbo arts, je bent geschikt bevonden om 3 uur per week te werken ook al is het tijdelijk ander werk dan je eigenlijk doet. Je dient die 3 uur te gaan werken. Ook al ben je opgenomen in een hospitaal in het buitenland, je bent verplicht op het werk te verschijnen en de werkzaamheden te verrichten. En nogmaals, als jij het werk niet verricht heb je geen recht meer op een uitkering, geen WIA of welke andere uitkering dan ook, je hebt, volgens de wetgeving, het probleem zelf veroorzaakt en dient dan zelf ook de gevolgen van de actie op je te nemen. Ik weet het, in sommige gevallen is het onrechtvaardig en moeten de goede lijden onder de slechte die er misbruik van maakte en nog steeds proberen te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De afspraak is: áls je wilt kom je die 3 uur werken, wil je niet: bel je af..voel je dat je toch niet kunt: bel je af..
Het is geen MOET, het is afgesproken dat ik dat ga proberen, dus ik dien niet per se op het werk te verschijnen. Dus ik breek geen afspraak, want de afspraak is: als je wilt kom je (en ga je vegen of zo..) en als je niet wilt kom je niet..klaar..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De afspraak is: áls je wilt kom je die 3 uur werken, wil je niet: bel je af..voel je dat je toch niet kunt: bel je af.. Dit verandert de zaak wel enigszins. Je bent dan inderdaad niet verplicht om te gaan werken en mag je het afbellen echter dien je wel te trachten zo snel mogelijk weer het werk op te pakken, mocht dit om medische redenen niet kunnen kan je in de wajong terecht komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb ik geen recht op wajong, in verband met die voorwaarden dan weer. Maar kan het wel zijn dat UWV mij gaat betalen verder, maar dan dus WIA ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je aan de voorwaardes voldoet:
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ziek/ik_ben_ziek_en_heb_geen_werkgever_meer/ziek_en_geen_werkgever_meer/contract_loopt_af_tijdens_ziekte.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel vóórdat mijn contract afloopt, dat UWV dan misschien mijn WIA alvast kan betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarbij staat bij de link vóór 1 januari 2013, dit klopt al niet. Je komt met links waar ik niks aan heb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zouden zij betalen als je al een inkomen hebt.
UWV zal je vervolg ziekte betalingen alleen overnemen (door betalen) als je meegewerkt hebt aan je herstel en integratie.
Nou vooruit dan, een beter link:
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ziek/ik_ben_ziek_en_heb_geen_werkgever_meer_na_1_januari_2013/ziek_en_geen_werkgever_meer/contract_loopt_af_tijdens_ziekte.aspx
Zelfde inhoud :)
Maar he, je mag ook zelf daar zoeken. (Zijn ze voor)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je snapt het niet..waarom zou mijn baas mij moeten betalen als ik niet kán komen, ookal ben ik straks wel weer beter..? Dan zouden ze misschien kunnen regelen dat UWV het overneemt van mijn baas?
Ik heb eerder aangegeven niks te zien in die sites van UWV vandaar dat ik het hier vraag.
Nogmaals: niet ''mijn contract loopt af tijdens ziekte'' maar in mijn situatie. UWV heeft op die site niks staan over mijn situatie dus vraag ik naar mensen die het wel weten, niet die denken te weten maar met links komen die ik niet nodig heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou mijn baas mij moeten betalen als ik niet kán komen, ook al ben ik straks wel weer beter..? Dat moet hij ook niet, als je niet komt dan mag hij je ontslaan.
Dan zouden ze misschien kunnen regelen dat UWV het overneemt van mijn baas? Ja ;) zou kunnen, wat denk je zelf? Ik denk het niet. Dit zijn misschien niet de antwoorden waarop je hoopte maar he, zo is het wel. (Lees site van UWV maar, oo nee sorry.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
''als je niet komt, dan mag hij je ontslaan'' Dat mag dus niet, want ik ben ziek.. Dus als ik alles zo een beetje lees, dan krijg ik gewoon geld van mijn werkgever en blijf ik maar 'lekker' ziek tot augustus zeker, om te voorkomen dat ik mijn salaris kwijtraak, geen uitkeringen krijg en niet ergens kan beginnen met werken omdat ik op korte termijn niet kan werken en op langere termijn rustig aan kan gaan werken. Helaas voor mijn werkgever dan dus, niet voor mij ;) Prima.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mag dus niet, want ik ben ziek..
Klopt. Maar je MOET wel meewerken aan je integratie plan.
En anders mag hij je loon stop zetten (en neem UWV de boel ook niet over, maar dat staat ergens in een link)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas voor mijn werkgever dan dus, niet voor mij ;)
Sterkte.
We zien je vragen wel komen tegen die tijd....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen intergratie plan..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij mag je niet ontslaan omdat je ziek bent.
Maar wel omdat jij uit jezelf willens en wetens
zelf verhuisd bent waardoor naar je werk gaan moeilijker is. En als je daar niet iets aan doet, dan werk je niet mee.
UWV heeft niks staan over die situatie omdat het gun niets aangaat.
Pas als jij zelf een deskundigenadvies aanvraagt bij het UWV
(en dat moet je zelf betalen) dan hebben zij iets met jou
te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben verhuisd omdat ik anders niet beter kon worden, dus ik moest wel (en snel ook).
Wie is degene die bepaalt of je wel of niet meewerkt? Is dat de bedrijfsarts of is dat mijn werkgever? Er stond volgens mij wel ergens dat als je door je ziekte niet kan werken bij je huidige werkgever, deze dan ander werk, zonodig bij een andere baas, moet regelen.
Ik kan dus door ziekte niet werken bij mijn huidige werkgever, dus dan zou hij eigenlijk een andere baas of zo moeten zoeken..?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom op mensen, Ytje is door ziekte (uit eigen initiatief) verhuisd naar een plaats waardoor ze niet meer op haar werk kan verschijnen. (Erg ingewikkeld.)
Er is afgesproken dat ze zal proberen 3 uur in de week aangepastwerk te komen doen, maar he, afspraak is 'proberen' en dat lukt natuurlijk niet. (Ze moet nu immers 2 uur rijden.) En nu niet moeilijk doen over poortwachter wet, integratie, stappenplan en zo maar denken in oplossingen graag. Dus waar staat het ergens (als het maar geen UWV is) dat zij recht heeft op geld van haar baas, UWV of van wie dan ook? Heb ik het zo goed verwoord Ytje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou hehe, je begrijpt het inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij... :-) Ik zou het gesprek met de bedrijfsarts afwachten. Als hij vind dat je inderdaad volledig arbeidsongeschikt bent kun jij je volledig richten op je herstel. Als hij vind dat je op arbeidstherapeutische basis moet gaan werken, óf dat je gedeeltelijk arbeidsgeschikt bent, dan zul je deze uren ook moeten gaan werken.
Werk je daar niet aan mee, dan kan de werkgever je (uiteindelijk) ontslaan. Verklaart de bedrijfsarts je genezen, dan moet je in elk geval weer gaan werken. Doe jij dit niet (omdat je dan nog elders woont en dus veel reistijd hebt), dan hoeft de werkgever je ook niet te betalen. Werken bij een andere werkgever is naar mijn mening alleen van toepassing als je niet in je eigen functie kan werken, en je werkgever geen andere werkzaamheden binnen zijn bedrijf heeft die je wél kan doen. Dit zal maar bij hoge uitzondering voorkomen. Immers, als de bedrijfsarts vaststelt dat je bijvoorbeeld 3 uur kan werken, maar niet staand kan werken, kan jouw werkgever je 3 uur kantoorwerk oid geven. Hoop dat je hier weer iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, toevoeging: volgens mij moet je het hele verhuisverhaal hier niet in mee laten spelen. Dit speelt denk ik (helaas voor jou) geen enkele rol omdat je hier zelf voor gekozen hebt. Ik weet dat dat voor jou anders lijkt, maar voor een werkgever en bedrijfsarts zal dit geen argument kunnen zijn ben ik bang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opzich denk ik wel dat als hij me alsnog arbeidsongeschikt verklaard, ik me kan richten op mijn herstel, maar in de tussentijd zal er toch een soort van re-intergratie moeten komen, en zit ik toch met hetzelfde probleem (namelijk, ik kan niet zo makkelijk daar komen).
Nu wacht ik het gesprek af (maandag) maar ik vermeld wel dat ik ben verhuisd en waarom, want misschien kan de bedrijfsarts denken dat het geen enkele rol speelt, maar de ('mijn') arts denkt daar zeer waarschijnlijk anders over. Het is een verschik of ik zeg:
ik ben verhuisd..
Of ik zeg:
ik ben verhuisd omdat ik daar zieker en zieker werd en zicht op herstel steeds verder weg kwam. Een bedrijfsarts heeft ook wel inlevingsvermogen he ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierboven al gezegd: probeer te reintegreren in een supermarkt in de buurt.
Het gaat hier niet alleen om jouw recht, maar ook op jouw werkgevers recht. Door het aangaan van een arbeidovereenkomst, betaald hij jou voor de geleverde arbeid. Daar zitten rechten en plichten aan. Jouw plicht in deze is om mee te werken aan een reïntegratie. Doe je dat niet (afstand is geen excuus) kan jouw werkgever je salaris opschorten, en een ontslagvergunning aanvragen. Je bent dan verwijtbaar werkeloos en ontvangt geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dus er is eigenlijk geen andere optie dan óf mee werken aan re-intergratie, of ontslag krijgen(nemen eigenlijk dan)?
Ik wacht sowieso het contact met bedrijfsarts af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat nou Ytje? Gaat het licht aan? Vallen de kwartjes?
Laat je nog even weten wat bedrijfarts zegt? :x
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moordigger, doe aub niet alsof je me kent naar aanleiding van een paar vraagjes en situatie schetsing. Ik zal het laten weten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kriz verdient een plus.
Die heeft het blijkbaar wel goed kunnen verwoorden..........