Geneeskunde is wat je als dokter doet, mensen genezen dus (voor zover dat lukt), contact met mensen etc. Bij technische geneeskunde ben je vooral bezig met de technologie in de geneeskunst, dus die zaken waarmee je technisch gezien iemand beter kan maken, niet met pillen etc dat is het terrein van de apotheker.

Wat is een Technisch Geneeskundige eigenlijk? Niets anders dan een technisch medisch specialist met een specifieke expertise op deelgebieden van de geneeskunde, de technische wetenschappen en de informatica.
De bijbehorende opleiding duurt in totaal zes jaar volgens het internationale bachelor-master-model.
De bacheloropleiding duurt drie jaar. In deze periode worden technologie en geneeskunde geïntegreerd onderwezen. Je leert het nodige over het functioneren van het menselijke lichaam, maar je hoeft niet alles van medische kwalen te weten. Om het wat minder abstract voor te stellen: jij weet bijvoorbeeld weinig over mazelen en natte eczemen, maar alles over de signaalvorming van het hart, de spieren en de hersenen. Het gaat om relevante medische kennis die een Technisch Geneeskundige nodig heeft om moderne technologieën te kunnen toepassen als onderdeel van een medische behandeling.
Als bachelor ben je nog onvoldoende specialistisch opgeleid om de arbeidsmarkt op te gaan. Specialisatie volgt in de masterfase.

Het eerste jaar Technische Geneeskunde is vrij algemeen en bestaat uit een (geïntegreerde) inleiding in de geneeskunde en de medische technologie. Je bestudeert het functioneren van het menselijk lichaam vanuit een technische invalshoek. Maar ook communicatieve vaardigheden en ‘professioneel gedrag’ krijgen de nodige aandacht. Het tweede jaar van de opleiding staat in het teken van het verdiepen van kennis. Je verkent de technologische mogelijkheden bij het diagnosticeren en behandelen van aandoeningen. Je leert ziektepatronen herkennen en koppelen aan technologische oplossingen. Het derde jaar is in principe een voortzetting van de thema’s uit het tweede jaar. Je verdiept je verder in de onderzoeksmethoden.

Daarnaast biedt dit jaar de mogelijkheid om je te oriënteren op de Masterspecialisatie. Tijdens de practica (door de hele studie heen) groei je steeds meer naar de beroepspraktijk toe.

Hier kun je zien welke vakken je krijgt: http://www.utwente.nl/bachelor/tg/studeren/bachelor.doc/