Mag ik ontslag nemen als mijn contract verlengd is met een half jaar en ik een andere baan gevonden heb?

Hallo, ik heb sinds 31 mei 2012 een bijbaantje. Ik ben 17 jaar. Mijn contract werd na een halfjaar weer verlengd voor een half jaar en loopt nu dus bijna af. Na een conflict met mijn baas waar ik zeer onredelijk behandeld werd, wil ik weten of ik zomaar weg kan gaan als ik een andere baan heb gevonden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

In je contract staat hoogstwaarschijnlijk vermeld wat de opzegtermijn is, waar je je aan moet houden. vaak is dat een maand. in overleg met de werkgever kan hier soms van afgeweken worden.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Ontslag op staandevoet buiten beschouwing gelaten kun je alleen 'meteen' weg met wederzijds goedvinden.

Anders pas aan het einde van het contract.

Of, maar alleen als het contract die mogelijkheid biedt, door de baan op te zeggen met een opzegtermijn van een maand. Als je vandaag opzegt, kun je dan eind mei weg.
Computoon
11 jaar geleden
Ja , je mag je ontslag nemen ! En dan geldt in de meeste situatie's van af nu zeg toch per 1 mei , en dan echt uit dienst per 1 juni in de langst mogelijke situatie . Wanneer gaat het sneller , bij onderling goed vinden :) , of dat in je cao staat dat opzeggen ook midden in de maand mag (of anders dat er een maand opzeg termijn is zonder de omschrijving dat het altijd van af eerste geldt .dat je nog een berg vrije dagen hebt , of dat je AO al eerder afloopt . Als je een nieuwe baan hebt gevonden , zeg het op tijd tegen je baas , dat je zo snel als mogelijk weg wil . Of zeg nu tegen je baas ik blijf m'n best doen maar ik wil hier weg hoe staat het er voor . Maar dan moet je wel verwachten dat hij jouw AO niet verlengd . Bespreek nogmaals met je baas wat je dwars zit misschien is het een misverstand of een foutje !? Een goede baas is ook niet altijd !!! Perfect , en een goede werknemer maakt ook wel eens een foutje :) jij toch ook . Neem kritiek niet persoonlijk , misschien zat jij ook een beetje fout . Maar ontslag nemen mag altijd . Oja bij week geld gelden nog snellere opzeg termijnen maar dat komt bijna niet meer voor .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is helemaal niet zeker, vaak is een jaarcontract of halfjaarcontract zo opgesteld dat je pas ontslag kan nemen als dat contract is afgelopen. Had mijn man ook, op basis van coulance is het gelukt maar dat hoeft helemaal niet zo te gaan bij de vraagsteller. Er moet echt op het contract staan dat de opzegtermijn 1 maand is zoals bij een vast contract.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een normale AO voor Bep tijd voor iemand van die leeftijd , met dacht een nul uren overeenkomst kunnen ze schrijven wat ze willen maar de wet ! Gaat altijd voor ! Beperking van opzeggingen zijn alleen mogelijk in uitzonderlijke situatie's , bij dan ook extra beloning , of dure cursus , of zeg ingehuurd voor een klus . Maar dan wordt het een contract maar geen simpele AO bepaalde tijd voor een half jaar met 0 uren . Het opzegtermijn is in de wet geregeld , ieder contract of overeen komst die de wet uitsluit blijft niet overeind bij de rechter . De uitzonderingen liggen in de sfeer van voetballers , beroeps militairen , uitzonderlijke werk leer trajecten (maar niet normale bbl trajecten ). Werken op een zeg cruise boot (je mag niet van boord wegblijven ) . Ook bij detachering kan het zijn dat je aan een periode vast zit , althans de uitzender moet leveren . De werknemer mag ten alle tijden z'n ontslag vragen , behalve als het in contract verboden is en er iets tegen overstaat zeg een bonus aan het eind .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe kun je dus niet opzeggen bij een contract voor bepaalde tijd. Alleen na de proeftijd of het moet op je contract staan. Het contract kan niet voor het einde worden opgezegd door werkgever of werknemer. Dit mag alleen als hier van te voren afspraken over zijn gemaakt. De werkgever moet dan wel eerst een ontslagvergunning aanvragen bij UWV. Pas als UWV toestemming geeft, mag de werkgever opzeggen. Het is wel mogelijk om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan.
https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/arbeidsrecht/contractenvoorbepaaldeenonbepaaldetijd