Is het handig om een tattoo te nemen als je wilt werken in de zorg?

Ik wil super graag een tattoo op mijn pols. Dit zal dan het woord 'hope' worden. Ergens anders dan op mijn pols zou ik hem niet willen, dus nadenken over een ander plek is in mijn geval niet van toepassing.
Ik wil graag gaan werken in de verzorging. Precies weet ik het nog niet. Ik ben aan het twijfelen tussen fysio of verpleegkundige. Als ik verpleegkundige word, zal dit op de kinderafdeling of de neonatologie zijn.
Is het in verband met mijn beroep later wel handig op een tattoo te nemen?
Ik ben natuurlijk bereid om altijd mijn tattoo te bedekken door lange mouwen aan te trekken.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.6K

Antwoorden (4)

Verstandig is het niet want ze kunnen je er op afkeuren. Zelf als je lange mouwen draagt is de tattoo soms nog zichtbaar omdat je ook wel eens je armen uitsteekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
altijd met lange mouwen moeten werken gaat op een gegeven moment heel erg tegen staan. zeker bij warme temperaturen, die je in zorginstellingen en ziekenhuizen vaak hebt.

dat de werkgever bepaalt dat de tattoo afgedekt moet worden hoeft natuurlijk niet, maar de kans is wel groot bij dit soort beroepen. professioneel staat het immers niet.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
We leven in een tijd dat tattoos al lang niet meer alleen voor bajesklanten en zeelui zijn, dat snappen ze in de zorg ook. Ikzelf heb een duidelijk zichtbare tattoo op mijn hand en heb er bij sollicitaties (in de zorg) nooit last van gehad.

Voor de zekerheid kan je zorgen dat hij voor je sollicitatiegesprek niet te zien is. Maar in de regel zullen ze je aannemen als ze denken dat jij een goede werknemer voor hen zal zijn en zullen ze zulke kleine eigenaardigheden zonder problemen op de koop toe nemen.

Een erg conservatieve instelling (b.v. christelijke instelling in de bible belt) zal je misschien vragen 'm tijdens het werk te bedekken. Dat kan behalve met lange mouwen misschien ook nog wel met een groot horloge of een armband-achtig iets.

Als je het echt wilt, gewoon doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lange mouwen dragen is in de meeste zorginstellingen voor verpleegkundigen niet toegestaan, dus dat is geen optie. Dat hangt natuurlijk af van je functie, maar bij direct patiëntcontact mag het in ziekenhuizen meestal niet.

Of dat erg is? Lijkt me niet. Tenminste niet bij wat jij beschrijft. Een doodshoofd zou misschien in je nadeel kunnen werken tijdens een sollicitatieronde, en een hakenkruis ook zeker, maar het woord 'hope'? Lijkt me sterk.

Natuurlijk, zichtbare versieringen aan het lichaam die niet zomaar te verwijderen zijn (zoals een tattoo of piercing) kúnnen in bepaalde gevallen onhandig zijn. In de zorg is een piercing niet handig: is niet goed schoon te houden, en er kunnen dingen achter blijven hangen. Je mag vaak al niet eens een ring dragen vanwege de hygiëne, dus een piercing op onbedekte lichaamsdelen lijkt me niet slim. Maar een tattoo? Dat zit niemand in de weg, dus dan gaat het vooral om 'goede smaak'. Je zult in bepaalde functies - waaronder een heel aantal functies in de zorg - minder snel worden aangenomen als je je hele hoofd en nek vol laat tatoeëren. Dat is simpelweg omdat het sommige mensen afschrikt en omdat er mensen zijn die zoiets niet smaakvol of zelfs onfatsoenlijk vinden. Een instelling moet toch ook denken aan hoe individuele werknemers overkomen en hoe dat afstraalt op hen. Zo ook de genoemde wat extreme voorbeelden hierboven van een doodshoofd of hakenkruis, dat heeft een controversiële en negatieve lading en zoiets moet je niet (zichtbaar) op je lichaam willen hebben bij een sollicitatie.

Maar echt, het woordje 'hope'? Er zijn weinig mensen die dát tegen de borst zou stuiten. Zeker als het ontwerp eenvoudig is en niet supergroot, geloof ik niet dat hier moeilijk over zal worden gedaan. Ook niet - zoals een ander antwoord suggereert - bij christelijke zorginstellingen. Zoals je misschien weet heeft het woord 'hoop' juist ook binnen het christendom een belangrijke betekenis. Ik heb vaker zorgverleners aan mijn bed gehad, ook van bijvoorbeeld een christelijke thuiszorgorganisatie, die bijvoorbeeld de naam van hun kinderen op hun onderarm of pols hadden staan. Zolang het ontwerp niet bijzonder opvallend is, geloof ik echt niet dat zoiets tot problemen zal leiden bij toekomstige sollicitaties.

Wel goed dat je er over nadenkt trouwens, teveel mensen laten zoiets doen zónder na te denken over eventuele gevolgen voor toekomstig werk. Maar in dit geval denk ik niet dat je je al teveel zorgen hoeft te maken.