Klopt het dat een 21 jarige die net van school komt en nog nooit gewerkt heeft een uitkering aan kan vragen en ook krijgt?

Ikzelf vind het te belachelijk voor woorden mijn dochter en een vriendin van haar zijn nu allebei van school af. Mijn dochter heeft gelukkig een baan gevonden maar haar vriendin doet geen enkele moeite daarvoor. Zij heeft gisteren toegezegd gekregen dat zij een uitkering krijgt. Ik ben heel trots op mijn dochter dat zij wel wet heeft gevonden . Maar vind het eigenlijk belachelijk dat een jongere die nog nooit gewerkt heeft en daar ook geen moeite voor wilt doen een uitkering krijgt, misschien een beetje een lange vraag maar kan dit echt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze niet arbeidsgehandicapt is, kan dat volgens mij niet in Nederland.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat kan niet zomaar

Antwoorden (3)

Ja, dat kan, maar niet zomaar.
U bent jonger dan 27 jaar en u heeft zich aangemeld voor een bijstandsuitkering. Jongeren tussen de 18 en 27 jaar vallen nu onder de Wet werk en bijstand. Voor jongeren tot 27 jaar gelden strenge regels.
Jongeren tot 27 jaar die een bijstandsuitkering willen aanvragen moeten eerst vier weken actief naar werk zoeken. In die periode mag u nog geen bijstandsuitkering aanvragen. Daarnaast moet u ook bekijken of u nog onderwijs kunt volgen, of uw oude opleiding kunt afmaken. Jongeren onder de 27 jaar die een uitkering aanvragen moeten eerst vier weken actief naar werk of passende scholing zoeken. Na deze periode zijn alle regels van de WWB van toepassing en kan de gemeente een bijstandsuitkering verstrekken. Voldoen zij niet aan de regels, dan kan de uitkering gekort of stopgezet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor je antwoord
Ja, dat klopt. Zij kan een bijstandsuitkering aanvragen en die krijgt zij dan als er blijkt dat er geen werk is voor haar. Als zij werk aangeboden krijgt moet zij dit werk ook accepteren, dat is de downside van een bijstandsuitkering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord
Als jongere zonder arbeidsverleden kunnen er redenen zijn waarom je - al dan niet tijdelijk - niet kunt werken. Als je een arbeidshandicap hebt, kun je soms in aanmerking komen voor Wajong: wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (tot 2010: wet arbeidsongeschiktheid jonggehandicapten). Die voorwaarden zijn streng. Zo moet duidelijk zijn dat je langdurig arbeidsongeschikt bent, geldt er een wachttijd van een jaar en is de medische keuring strikt. Ook ligt met de vernieuwde Wajong sterk de nadruk op ondersteuning naar werk en wordt pas een uitkering toegekend wanneer werk ook met begeleiding of aanpassingen niet mogelijk is. Vergeet echter niet dat er ook onzichtbare handicaps zijn en dat iemand die zo'n uitkering ontvangt misschien niet met zijn beperkingen te koop loopt.

Waarom noem ik die mogelijkheid zonder dat jij spreekt van een handicap? Omdat de andere mogelijkheid mogelijk nog onwaarschijnlijker is gezien jouw beschrijving van 'geen enkele moeite doen' en de sollicitatie- en scholingsplicht zoals die geldt in de WWB (Bijstand). De WWB is streng voor jongeren tot 27: de overheid vindt dat jongeren niet in een uitkering horen en dus moeten werken of leren.

Er IS in deze tijd veel werkloosheid onder jongeren, laten we dat niet ontkennen. Dat vangnet is er niet voor niets. Maar jouw stelling dat deze meid er 'geen enkele moeite voor doet' maakt het natuurlijk een kwalijke zaak. Gemakkelijk zal het echter niet gaan: allereerst moet een jongere vier weken zoeken naar werk of scholing en mag pas daarna de uitkering aangevraagd worden. Als er nog recht bestaat op studiefinanciering óf als er geleend kan worden bij DUO, bestaat er geen recht op Bijstand. Eenmaal IN de Bijstand geldt een strikte sollicitatieplicht waarbij volgens de wet gesolliciteerd moet worden op ELKE vacature voor gangbare arbeid. Bovendien moet je elk aanbod voor werk accepteren. Voldoe je niet aan die plichten, zal uiteindelijk de uitkering worden gestopt.

Deze meid kan dus alleen een WWB-uitkering hebben gekregen als zij aantoonbaar vier weken heeft gezocht naar werk en als ze ook in de uitkering steeds blijft zoeken en elk werk aanpakt dat ze kan krijgen.

Dus:
- óf dit is niet het hele verhaal en ze heeft een beperking;
- óf het verhaal klopt niet en zij zoekt wel degelijk actief;
- óf ze krijgt helemaal geen uitkering;
- óf ze fraudeert met bewijzen van sollicitaties en moeite om werk te zoeken;
- óf een ambtenaar heeft hier heel ernstig zitten slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik vind het ook te gek voor woorden daarom mijn vraag. Ze zijn samen van school af gekomen en mijn dochter heeft echt moeite moeten doen voor een baan en gelukkig ook gevonden. Maar het verontruste mij zo dat het zo makkelijk gaat omdat zij geen handicap heeft of iets dergelijks en beide ouders ook een uitkering hebben. Ik bedoel wij sturen onze kinderen om juist een goede toekomst op te bouwen maar ik hoor juist van mijn dochter dat om haar heen juist iedereen een uitkering krijgt en dan heb ik zoiets van Pff ga lekker wat dien voor je geld hè ben nog jong. Bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is wel triest voor zo'n meid. Blijkbaar is zij opgegroeid in een omgeving waar ze weinig hoop of werklust meekrijgt, en dat wreekt zich nu al. Jammer. Let wel: op zich is het natuurlijk goed dat dat vangnet er is, maar als het werkelijk zo is dat zij er weinig voor doet om werk te vinden, zou het niet terecht zijn dat zij daar gebruik van maakt. Daarbij werkt het voor haarzelf ook enorm demotiverend en zal ze zichzelf afhankelijk blijven voelen.