Afspraak met bedrijfsarts is verzet naar eerdere tijd die ik niet kan en te laat ben met kosteloos verzetten. Voor wie zijn die kosten?

Het zit zo. Ik had voor morgen een afspraak bij de bedrijfsarts (80 km verderop) nu was ik dit weekend weg en lees vandaag de brief (die waarschijnlijk vrijdag of zaterdag binnen kwam) dat de tijd naar voren is verzet. Deze tijd kan ik niet omdat ik een stuk moet reizen, en ik heb eerder een andere afspraak staan die ik niet kan afzeggen.
Nu blijkt dat als je niet 48 uur voor de afspraak je leidinggevende belt om het te verzetten (want ik mag niet zelf naar de arbodienst bellen) dan brengen ze kosten in rekening.
Maar wie moet die kosten in dit geval betalen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.2K
ronron1212
11 jaar geleden
Je bent ziek dus wat voor afspraak kan je anders hebben die je niet kunt afzeggen. Je behoort beschikbaar te zijn en als je dat niet bent de reden daarvan te melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mag weg, door de reden van de ziekte. De bedrijfsarts keurde dit goed en de werkgever wist dat ik dot weekend weg was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die andere afspraak heeft met de ziekte te maken..als ik die afzeg heeft dat een groot nadelig effect op mijn 'beter worden'
ronron1212
11 jaar geleden
Dan is er niets aan de hand en bel je morgen de bedrijfsarts en de werkgever en vertel je wat er is en waarom je niet op dat tijdstip kunt komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat wil ik wel doen (ik mag alleen mn werkgever bellen daarover) maar dan moet ik hem wel kunnen bereiken. Ik denk dat ik al weet wat ik doe. Toch bedankt.
ronron1212
11 jaar geleden
Succes er mee en sterkte met je ziekte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel
Ivana
11 jaar geleden
Volgens mij zijn die 48 uur bedoelt in de werkweek. Het weekend telt niet mee. Als de brief vrijdag is aangekomen en je belt maandag, dan is dat binnen 48 uur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is ook een beetje een puntje, want ik was dus niet thuis, maar als ik dat wel was; ik moet mijn leidinggevende bellen, en die is op zaterdag wel aanwezig.
(Maar ik doe net of ik de brief niet heb gehad;) )
Bedankt voor je reactie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties/antwoorden.
Ik werd door de bedrijfsarts gebeld en het gesprek werd via de telefoon gevoerd en er is een nieuwe afspraak gemaakt. Ik zei dat ik geen brief had gehad en daar deed hij helemaal niet moeilijk over. Bedankt.

Antwoorden (4)

Als jij je werkgever hebt gemeld, dat je dit weekend weg was, maak je een kansje dat hij/zij bereidt is om de kosten geheel of gedeeltelijk op zich te nemen, als jij dat niet hebt gemeld, dan moet je het zelf betalen, natuurlijk dan wel even uitleggen aan je werkgever waarom jij de afspraak niet hebt kunnen nakomen, wie weet, gaat hij/zij dan alsnog overstag om je tegemoet te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij weet dat ik weg was inderdaad, als ik morgen zou bellen zou ik tussen 8 en half 11 kunnen bellen, in de hoop dat mijn baas er uberhaupt wel is.
Ik kijk even de rest van de antwoorden, erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je een goede reden waarom je de afspraak niet tijdig kon afzeggen of verzetten, dit maakt je kans wel groter dat jouw werkgever de kosten niet aan jou doorberekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje, ik denk dat ik al weet wat ik dan ga doen (zie antwoord pelle)
Heel erg bedankt voor jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doen wat jouw goed lijkt, succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties/antwoorden.
Ik werd door de bedrijfsarts gebeld en het gesprek werd via de telefoon gevoerd en er is een nieuwe afspraak gemaakt. Ik zei dat ik geen brief had gehad en daar deed hij helemaal niet moeilijk over. Bedankt.
Als jij wel thuis was geweest en de brief op zaterdag had ontvangen of vrijdagmiddag had je ook niet meer kunnen bellen dus dit is onmogelijk. Ik snap niet dat ze je niet bellen om zoiets belangrijks door te geven.

Je kunt twee dingen doen: maandagochtend meteen bellen om de afspraak te verzetten en als je dan al in de auto zit: vanuit de auto bellen (even parkeren).

Andere mogelijkheid: doen alsof je de brief nooit ontvangen heeft (zo goed werken mijn post.nl collega's niet) en gewoon op de tijd verschijnen die je had en doen alsof je neus bloedt. Thuisgekomen vind je natuurlijk de brief op de mat die op maandag is bezorgd.

Toegevoegd na 49 seconden:
Dus de kosten zijn voor niemand hoe je het ook doet: je had NOOIT eerder af kunnen zeggen als je de brief vrijdagmiddag/avond had gevonden of zaterdag of je doet alsof je de brief maandag pas gekregen hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zat inderdaad ook te denken aan doen alsof ik hem pas maandag kreeg, maar ben bang dat ze er dan achterkomen of zo..
Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zegmaar zo dat ik tussen 08:00 en 10:30 kan bellen naar mijn werkgever (als hij er is is) want om 10:30 moet ik we voor de andere afspraak. Met de normale tijd voor de arbo zou ik na de afspraak van 11:00 (die duurt tot ongeveer 12:00 uur) gelijk met de trein naar de arbo gaan. Maar nu ik eerder de afspraak heb zou ik om 11:20 de trein moeten hebben, dus dat lukt niet helaas.
Ik denk toch dat ik gewoon daarheen ga en de eerst brief meeneem zo van; die andere brief nog niet gezien.
Is dat slim?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dat doen maar je loopt wel de kans dat je voor niets gaat natuurlijk omdat er op dat moment of een ander persoon is of de bedrijfsarts er niet is. Je bent dan wel voor niets geweest maar als jij zegt dat je geen brief hebt gehad is er niets aan de hand. Je kunt ook gewoon om 8 uur je werkgever bellen dat je niet eerder kunt komen omdat je een andere afspraak hebt maar over het algemeen mag je helemaal niet zomaar andere afspraken maken als je je ziek gemeld hebt. Als bekend is dat je daar heen mag is dat natuurlijk wel weer anders. Je moet het afwegen natuurlijk maar je reist morgen wel 80 km voor niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu ik alle reacties van je heb gelezen is dit mijn advies: morgen meteen bellen, je werkgever en de bedrijfsarts en uitleggen dat je het niet netjes vindt dat ze jou dit per brief doorgeven waardoor je niet kon reageren. Dit kan ALLEEN als je zeker weet dat je zomaar ergens naar toe mag gaan tijdens je ziekte van je werkgever/bedrijfsarts. Als je daar niet zeker van bent (want je hebt zonder die afspraak tijd zat om er op tijd te zijn) moet je doen of je geen brief hebt gehad maar dan reis je dus voor niets en moet je een andere keer weer. Ze kunnen je geen rekening sturen omdat je niet af had KUNNEN bellen maar wel als je zegt dat je een andere afspraak hebt waar je helemaal niet naar toe mag (je moet thuis zitten tot 13 uur hier tot je te horen krijgt dat je wel de deur uit mag).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is een beetje dubbel.
Ze weten dat ik zulke afspraken heb om beter te worden. Ikzelf hoef die afspraken niet door te geven maar zij weten dit wel.
Ik ga liever voor niets, zodat ik 'een' arboarts de situatie uit moet leggen ('geen brief gehad') dan dat ik snel snel mn baas moet proberen te bereiken.
Klinkt stom misschien, maar heeft ook beetje te maken met ziekte (depressie/angsten ed) Ik geloof zelf dat ik met wel te gaan en die smoes te gebruiken een betere kans maak dat ik niet hoef te betalen dan als ik eerlijk ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Ik mag zelfs naar school, dus ik weet wel dat ik weg mag) maar ben toch bang voor die reacties van mijn baas denk ik.
Ik ga gewoon alsof er niks aan de hand is, en hoor het daar wel :D
Dankje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kun je die andere afspraak niet verzetten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook daarvoor krijg ik dan een rekening. Daarbij is de afspraak hoog hoog nodig, dus verzetten is uitstellen van beter worden (en kan er zelfs voor zorgen dat ik zieker wordt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik ga morgen alsnog langs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties/antwoorden.
Ik werd door de bedrijfsarts gebeld en het gesprek werd via de telefoon gevoerd en er is een nieuwe afspraak gemaakt. Ik zei dat ik geen brief had gehad en daar deed hij helemaal niet moeilijk over. Bedankt.
In eerste instantie de werkgever, want dat is de klant van de arbodienst. De arbodienst zal de kosten voor te late afzegging aan de werkgever factureren.

Maar de werkgever kan ze vervolgens doorbelasten aan jou, via een inhouding op het salaris. Of dit kan en gebeurt, is afhankelijk van de regels die binnen jullie bedrijf gelden.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, maar wat zou een reden voor de werkgever kunnen zijn om die rekening niet naar mij te sturen?
Bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je de bedrijfsarts niet eerder hebt kunnen bellen natuurlijk! Er was toch niemand waar je naar had kunnen bellen, dit kunnen ze jou helemaal niet kwalijk nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik moet mijn baas bellen, ik mag zelf niet de bedrijfsarts bellen :/
Dankje
Computoon
11 jaar geleden
Als je die reden meteen doorgeeft aan je werkgever per eerste gelegenheid dan denk ik inderdaad dat hij daar begrip voor heeft. Maar niet hiermee wachten tot de werkgever aan je doorgeeft dat hij een kostennota van de arbo hiervoor heeft gekregen. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga erheen en doe net of ik van niks weet. Hierdoor leg ik eerste contact met arbo, in plaats van met mn baas. Daardoor kan ik een boete al voorkomen rechtstreeks in plaats van eerst mijn baas proberen te overtuigen.
Dankjewel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de reacties/antwoorden.
Ik werd door de bedrijfsarts gebeld en het gesprek werd via de telefoon gevoerd en er is een nieuwe afspraak gemaakt. Ik zei dat ik geen brief had gehad en daar deed hij helemaal niet moeilijk over. Bedankt.
Als je ziek bent, ben je op alle werkdagen beschikbaar voor de werkgever.
Een andere afspraak lijkt me dan ook bijzonder om voor te gaan op die via je werkgever.
Afspraken kunnen op korte termijn gemaakt worden als daar door de Werkgever of bedrijfsarts om verzocht is. JE zal dus een heel goed excuus moeten hebben om aan je leidinggevende te verzoeken hem te verplaatsen. (denk aan bezoek specialist of zo)

Het klinkt misschien niet leuk, maar feitelijk ben je thuis recht op doorbetaling loon met goedkeuring van je werkgever. Zo zit de wet in elkaar. Dus mag deze ook verwachten dat je tijdens werktijden bereikbaar bent en beschikbaar.
Dan vindt ik een brief die vrijdag al op de mat had kunnen liggen prima op tijd. En als je dan in staat bent om een weekendje weg te gaan en op maandag weer andere afspraken te hebben (druk bezet tijdens je ziekte) dan is het naar de bedrijfsarts gaan denk ik ook niet zo lastig.