Ben ik nog leerplichtig wanneer ik naar het vreemdelingenlegioen ga?

Hallo iedereen,

Ik ben 16 en denk er al geruime tijd over na om naar het vreemdelingenlegioen te gaan.
Mijn redenen zijn :
- ik wil thuis weg
-ik wil kunnen sparen
-ik wil op "eigen benen" staan
-ik wil de wereld zien
-ik wil het avontuur
Mijn vraag is echter: wanneer ik op de 17 jarige leeftijd het legioen in ga ( 17 jaar is de minimum leeftijd ), ben ik dan nog leerplichtig? Met andere woorden zullen ik of mijn ouders boetes krijgen?

Met vriendelijke groet Dieter
PS: ik ben me terdege van bewust dat het hard zal zijn. Ik heb geen geromantiseerd beeld van het legioen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik woon ik België.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
Er zijn wel andere mogelijkheden om op eigen benen te staan en iets van de wereld te zien.
En heb je wel eens gesproken met iemand die in het legioen zit? Ik wel, en ik was er echt van ondersteboven.
Realiseer je je dat je: geen tijd zult krijgen om je beste vrienden die je daar maakt te begraven als ze sneuvelen. Jij moet gewoon door met je werk en dat is andere mensen doden.
Degene die ik sprak, had spijt van zijn beslissing, maar er is geen terugweg (had even contact met hem via een chatkanaal, toen hij 24 uur tijd had gekregen om een familielid te begraven (en ook die toestemming was met pijn en moeite gegeven)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk eerst nog eens héél goed na voor je deze beslissing neemt. Nadien kun je niet meer terug.

Antwoorden (4)

Neen, want je mag jezelf een nieuwe identiteit aanmeten, voor NL besta je niet meer. Bovendien is de leerplicht in NL tot 16 jaar!

http://www.leerplicht.net/webpages/leerplicht.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon in België.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leerplicht in Nederland is tot 18 jaar, tenzij er een startkwalificatie is behaald.
ronron1212
11 jaar geleden
Freekfluweel ik geef eens een link van die veronderstelling van je.
Ja, je hebt leerplicht tot je 18e. Tenzij je een HAVO/VWO-diploma of minimaal een MBO2-diploma hebt. Dit zijn zogenoemde startkwalificaties. Als je deze in de pocket hebt, kun je in principe doen en laten wat je wilt qua opleiding/beroepen. Alhoewel je wel toestemming moet hebben van de Franse Ambassade én van je ouders als je op je 17e bij het legioen wilt.

Als je geen startkwalificatie hebt, dan kun je natuurlijk ook nog overwegen om in Nederland bij Defensie te gaan. Het verdient best lekker en na je opleiding en diensttijd heb je toch wat meer kans op een baan dan bij het vreemdelingenlegioen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ok, bovenstaande is compleet nutteloos.

Vermeld het de volgende keer even dat je in België woont als je op een Nederlandse site dergelijke vragen stelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik ondertussen gedaan, mijn excuses.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wavaria: als je goeievraag.be intikt kom je OOK hier terecht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah! Dat wist ik niet.
In Belgie ben je leerplichtig tot je 18de verjaardag, of als je het secundair onderwijs hebt afgerond, ook ben je als je naar een ander land verhuisd nog steeds leerplichtig als je je woonadres in Belgie houdt, als je dat niet doet, gelden de leerplichtregels van het land waar je woont. Dus ja, als jij niet aan de voorwaarden voldoet kunnen je ouders een boete krijgen, wacht nog even tot je 18 bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in het vreemdelingen legioen gaat wordt je Fransman en val je onder de Franse wetgeving.