Onder welke schaal/functieloon/CAO valt een verhuizer.

Hallo beste mensen,
ik stel hier een vraag achter de rug om van mijn paps omdat hij niet wilt dat ik mij zorgen maak.

Mijn vader is al 35 jaar verhuizer bij hetzelfde bedrijf, hij is er één keer een tijdje tussenuit geweest maar werkt er inmiddels al weer 20 jaar achterelkaar in dienst.
Zijn werkzaamheden zijn inpakken/laden/lossen/sjouwen/wasmachines van 100kg een zoldertrap op proppen, etc. kortom een behoorlijk zwaar beroep.
Het zijn kantoorpanden & particulieren die er vooral verhuist worden.

Hij rijdt niet op de vrachtwagen.
Nu kwam hij er laatst achter dat hij zo'n 270 euro netto per maand minder verdient dan zijn collega's, één van hen rijdt wel op de vrachtwagen, maar ook niet vaak.

Nu vraag ik mij dus af in welke loonschaal mijn vader zou moeten vallen en wat hij zou moeten verdienen.

Als ik het goed heb valt hij onder de CAO: Goederenvervoer TLN.
Hier zie ik een tal met schalen, (A1, A2, etc.) (B1, B2, etc.)
Mijn vraag is dus onder welke schaal hij zou moeten vallen m.b.t. dienstjaren/ervaring/leeftijd(53)

Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (1)

Is zo niet te zeggen. Die letters A, B, enz. zijn salarissen die horen bij een bepaalde functie waarbij B hoger is dan A, C weer hoger dan B enz.
Binnen elke groep heb je stappen.

Als je de CAO verder doorkijkt, wordt voor de functie-indeling verwezen naar FUWA, de Stichting Functiewaardering voor Beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen. Dan zie je in het functiewaarderingenboek op de site dat er bij 'verhuizers' 6 soorten zijn. Deze:

06.01 Verhuismedewerker (B)
06.02 Assistent verhuizer (C)
06.03 Verhuizer (D)
06.04 Exportverpakker (D)
06.05 Voorman verhuizer (E)
06.06 Uitvoerder (F)

Bij iedere functie staat vermeld wat deze persoon doet en in welke functieklasse hij zit. Ik heb die functieklasse achter de functie gezet.
De verhuizer (D) verdient 'vast' bruto minimaal euro 1864,64 en maximaal euro 2289,66/maand.

Iedereen die onder D valt, zou dus in ieder geval een basissalaris moeten hebben dat tussen de twee genoemde bedragen zit. Als die collega een voorman zou zijn, zit deze in een hogere schaal. De voorman verdient maximaal euro 2497,67 maand. Dus bruto ongeveer euro 210.- verschil met de verhuizer. En de uitvoerder verdient maximaal 2714,63 en dan houdt het op bij de verhuizers. Een verschil met de verhuizer van euro 425./maand en dan kom je netto wwel aan een verschil van de grootte die je noemt. Maar dat is een andere functie.

De enige reden die ik kan bedenken voor een nettoloonverschil tussen 2 mensen met dezelfde functie zouden toeslagen kunnen zijn (de een werkt onregelmatig, de ander niet, de een is bijv. ook bedrijfshulpverlener, de ander niet) Maar dan is het nog erg veel.
Computoon