Concurrentiebeding ja of nee na 1 maand werk?

Een kennis van mij heeft een contract getekend en daarbij een concurrentie/ relatiebeding. Nu is hij na 1 maand werken (proefperiode) ontslagen. Kan men hem nu aan een concurrentiebeding houden van een jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ik zou me er niet te druk om maken. Als z'n voormalige werkgever had willen voorkomen dat hij bij de concurrent aan de slag was gegaan, had hij 'm maar in dienst moeten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Volgens de wet blijft een concurrentiebeding in principe ook geldig na afloop van een ontslag in de proeftijd. In de praktijk zult u in die korte periode nog weinig kennis en ervaring over de bedrijfsvoering hebben opgedaan en is het dus de vraag welk belang de oude werkgever heeft bij het handhaven van een concurrentiebeding.

De meeste werkgevers zullen er bij een ontslag in de proeftijd weinig moeite mee hebben om het concurrentiebeding te laten vervallen, zeker als het de werkgever is die het initiatief tot het ontslag genomen heeft.

Is uw werkgever echter niet van plan om een streep door het concurrentiebeding te halen, dan maakt u een goede kans om bij de rechter alsnog uw gelijk te halen. Raadpleeg wel een arbeidsrechtspecialist om uw kansen in te schatten."
Computoon
11 jaar geleden
Nee, als de werkgever een werknemer ontslaat is een concurrentiebeding nooit van toepassing en al helemaal niet in de proefperiode.Immers, hoe zou deze werknemer al de werkgever financieel of anderszins kunnen schaden? Het is juist bedoeld om een werknemer te verhinderen elders een functie aan te nemen waarbij hij zijn vorige werkgever schade kan berokkenen ( bij dameskapper die klanten mee zou kunnen nemen of een computerdeskundige die veel know how heeft van feiten bij werkgever etc.) Bij ontslag door werkgever geldt het beding niet.

Toegevoegd na 17 minuten:
De werkgever kan de werknemer niet aan het beding houden als deze een dringende reden voor het ontslag had. Dat is hier uit de vraag niet op te maken, BW art. 7:653. Bij ontslag op staande voert hoeft de werkgever geen ontslagreden te noemen.
De kantonrechter kan een oplossing bieden als de werkgever toch op het concurrentiebeding zou staan, maar dan moeten daar wel zeer zwaarwichtige argumenten voor zijn. Dat is eigenlijk nooit het geval.
Er is dus een zekere spanning tussen de regels van de wet en de praktijk.Mijn antwoord , afgezien van genoemde wetsbepalingen, is dus gebaseerd op de arbeidsrechtpraktijk.