Mag een werkgever mij minder inplannen dan mijn contract?

Het gaat om het volgende. Ik heb een contract voor 37 uur. En wordt standaard 35 uur per week ingezet. Hierdoor kom ik elke week 2 uur te kort. Hiervoor moet ik zon/feestdagen werken om mijn uren in te lopen. Nu vind ik werken op zondag geen probleem, maar wel als ik die dag niets kan verdienen.

Nu wordt ik in sommige weken nog minder ingezet. Namelijk 33 uur. Uiteindelijk mis is dus 10/12 uur per maand. En zodoende hoeft mijn baas die zondag die ik eens per maand werk niet te betalen.

Ik heb altijd uren tekort vanwege deze aanpak. En kan dus nooit zelf beslissen wanneer ik mijn overuren opneem dan wel uit laat betalen. Heel vervelend. wil heel graag 37 uur per week werken. En de extra's uitbetalen dan wel vrij nemen in overleg.

Hoop dat iemand mij hierin advies kan geven.
alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de duidelijkheid: ik krijg gewoon voor 37 uur betaald. Alleen werk ik 33/35 uur per week. Hierdoor werk ik zon/feestdagen zonder hier EXTRA te verdienen of vrij voor te kunnen nemen. Er onstaat een uren schuld bij mijn baas. Dus stel ik heb een Saldo van - 12 uur opgebouwd, werk ik een zondag om dit in te lopen. 6 uur x 200% = 12 uur. Zou ik uren in de + hebben hoef ik de zondag niet te werken. En verdwijnen mijn overuren dus vanzelf omdat mijn werkweek dan korter gemaakt wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.2K
bamibal
11 jaar geleden
@timmiebot: Ik lees nergens dat er minder wordt betaald.
@magditzomaar: Je zegt dat je baas die zondag niet hoeft te betalen. Maar je krijgt toch gewoon salaris voor 37 uur? Dan wordt het toch gewoon betaald?

Antwoorden (4)

Ja, je werkgever mag je minder inplannen dan je contract, hij moet je wel minimaal volgens je contract uitbetalen.
Verder raad ik je aan om de CAO die van toepassing is er eens op na te kijken, elke tak heeft zijn eigen regels.
Zo zou het kunnen dat de uren die je minder gewerkt hebt en wel uitbetaald krijgt, ten laste gaan van je snipperuren of vakantiedagen.
Het verhaal: Wij hebben geen CAO gaat niet op, ook niet: De CAO geldt niet voor jou.
Vrijwel elke bedrijfstak in Nederland heeft een CAO.

Toegevoegd na 2 uur:
Omdat je de toelichting op je vraag hebt uitgebreid, ook een aanvulling op mijn antwoord.
Je hebt eigenlijk een vreemd verhaal, je hebt het over overuren, terwijl je minder dan je contract werkt.
Nogmaals, wat wel en niet mag staat allemaal in de CAO, die geldt zowel voor jou als voor je werkgever.
Daar staat ook in of je extra uitbetaald krijgt als je op zondag werkt.
Ik krijg het idee dat je in de horeca werkt, daar is niet geregeld dat je extra krijgt uitbetaald voor werken op zondag.
En in de horeca CAO is ook geregeld hoe jullie met tijd-voor-tijd dienen om te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met het antwoord van hieronder. Je mag inderdaad minder ingepland worden, maar je moet ten alle tijde worden uitbetaald waarvoor je onder contract staat. Je zou eens naar een rechtswinkel kunnen gaan, daar kun je in de eerste instantie gratis advies inwinnen. http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx is ook een mooie site waar van alles op staat. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ondanks dat je een 37uren contract hebt moet de werkgever op zondag volgens CAO de daarvoor staande vergoeding te betalen.

Ongeacht of de werkgever 37 of maar 5 uur per week werk heeft voor jou, hij moet de 37uur uitbetalen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kan hij slechts de uren die je tekort komt in die week jou laten werken op zondag, niet de uren die je drie weken geleden te kort kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties! Ik krijg gewoon voor 37 uur betaald. Dus dat is verder prima, waar het alleen mis gaat is het volgende. Ik werk te weinig uren in de week. Hierdoor krijg je een tekort op de rekening. Op zondag krijg ik 200% van 11-17 dus 12 uur. Hiervan werk ik er 1 per maand. Deze zondag vult mijn tekort. Dus op deze manier hoeft hij mij nooit te betalen voor een zondag werken. Of kan ik geen extra vrij nemen terwijl dan wel 6 dagen moet werken. Hij betaald die zondag natuurlijk wel, maar op een manier dat ik er niets aan heb. Hopelijk maakt deze reactie het verhaal iets duidelijker :)
Hij mag je inderdaad, zoals reeds aangegeven, voor minder uren inplannen. Hij mag ook vragen of je dan op zondag die overige uren kan inhalen maar qua uitbetaling lijkt mij dat daarbij dan wel de regeling voor eventuele zon/feestdagen uitbetaling van toepassing te zijn. Dat wil zeggen, als jij 5 uur op zondag in haalt en normaliter zou je daar extra voor uitbetaald krijgen dit "extra" deel wel toegevoegd moet worden op je maandelijke betaling.
Dus ja, hij hoeft niet meer uren te betaling dan je contracturen ook al werk je op zondag maar als zondag werken normaliter tegen 150% zou zijn, dan zal hij waarschijnlijk wel nog 50% over die uren die je op zondag werkt extra moeten uitbetalen of je tijd-voor-tijd voor moeten geven.
Dat zou je eens goed in je contract en bedrijfsreglement of cao moeten nakijken en zonodig eens bij een rechtsloket kunnen navragen.