Hoe kan het, dat ik wel meer bruto salaris heb gekregen, en nagenoeg gelijk ben voor wat het netto deel betreft?

Als beginnend HBO docent verdiende ik bruto 2357 en netto 1856. nu verdien ik bruto 4365 en netto 1872. euro. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je hebt een belastingvrije voet, een deel waarover je geen of heel weinig belasting betaalt. Als je weinig verdient betaal je niet veel belasting, en als de belastingvrije voet er ook nog af gaat hoef je helemaal weinig te betalen. Als je meer verdient, ga je over een deel van je inkomen naar een hogere schijf en betaal je dus alles bij elkaar veel meer belasting. Soms is het dus helemaal niet zo positief om meer te gaan verdienen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Het lijkt me echter niet dat je van 2008 euro meer slechts 16 euro overhoudt, dat zou dus een belasting van 99.2% betekenen. Bovendien klopt je conclusie niet; je betaalt alleen de hogere belasting over het gedeelte dat in de hogere schijf komt, dus meer verdienen is altijd positief - zelfs in de hoogste schijf hou je van elke euro die je extra verdient nog 48 cent over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan hier niet kloppen.
Naar mijn mening kan dit niet kloppen.
Als ik je salaris ingeef in de bruto-nettocalculator (keuze Onderwijs-HBO) dan rolt er een nettosalaris uit van 2631,69.
Die calculator zit er wel eens een paar euro's naast maar nooit een kleine euro 800.-.

Is er een eenmalige grote uitbetaling van iets gedaan wat onder een bijzonder tarief viel? Iets anders kan ik er niet van maken... Raadpleeg de salarisadministrateur zou ik zegge=n.

Toegevoegd na 2 minuten:
(NB: bij de beantwoording van de vraag ben ik ervanuit gegaan dat geen sprake is van een loonbeslag en dat soort 'trammelant'.)
Computoon