Moet je als HBO verpleegkundige mensen wassen en/of verschonen?

Ik heb namelijk hygiënische eisen voor mezelf. Ik kan goed met mensen om , maar nou om mensen te gaan wassen en te gaan verschonen vind ik eerlijk gezegd niks, is dit verplicht als hbo verpleegkundige of is dit afhankelijk van welk sector je kiest? in ouderzorg bv.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik schrijf het volgende

Het beste antwoord

Als verpleegkundige leer je sowieso mensen wassen. Dat is altijd iets wat standaard bij hoort. Maar of je daar later voor kiest, is misschien wat anders.
Als je later in een bejaardetehuis, verzorgingstehuis of verpleeghuis werkt, ben je heel veel aan het wassen en verschonen bij de ouderen. Als je bijvoorbeeld 8 uurtjes werkt op een dag, komt er maar een klein deel medisch bij kijken, bijvoorbeeld medicicatie uitdelen/toedienen.
Daarnaast natuurlijk ook documentenwerk zoals zorgplan updaten etc.
Maar het ligt inderdaad aan waarin je wilt specialiseren. Je kan bijvoorbeeld ook werken in een ziekenhuis. Daar is het meer medisch gericht maar er komt ook een stukje zorg bij kijken, maar veel minder dan in verzorigingstehuis, verpleeghuis etc.
Maar wat zeker en altijd blijft, is dat het dankbaar werk is.

Toegevoegd na 12 minuten:
Oh, en als je met de opleiding begint en je loopt stage, is het in 't begin heel erg wennen. Je ziet soms dat sommige ouderen erg lijden aan mentale pijn omdat ze meer verleden dan toekomst hebben. De eerste twee weken doet het echt wat met je. Je kijkt anders op tegen het leven (je wordt dankbaarder). Maar na die twee weken wen je er aan en is het erg leuk werk. Je bouwt een band op met verschillende ouderen. Het nadeel is wel dat ze uiteindelijk komen te overlijden (wat soms best zwaar is). Je hebt leuke en minder leuke kanten aan dit beroep. Maar dat is bij elk beroep zo. Alleen moet ik wel zeggen dat werken in de gezondheidszorg één van de mooiste beroepen is die er is, ookal ben ik er mee gestopt met mijn studie. (ik doe nu sport en dan fysiotherapeut).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg bedankt, jammer dat je met de opleiding bent gestopt, je legt het zo mooi uit :]!

Andere antwoorden (1)

Best.
Ik heb speciaal een inloogcode gemaakt om mijn volgende reactie te geven op je vraag.

Als HBO verpleegkundige, moet je geen groot verwachtingen maken. Zoals bij eerdere genoemd reactie wassen doe je ontzettend veel bij instelling buiten ziekenhuis. Maar in het ziekenhuis heb ook gewerkt waar je soms ook best veel met wassen bezig

Dit is geen punt. Geloof mij ik ben erger dan je kwa hygiëne. Als jij mij ziet en mijn huis dan weet je dat ik erger ben dan je, maar wassen nu is erg normaal, andersom soms geniet ik van omdat jij krijgt opeens een gevoel dat cliënten je nodig hebben. Dit is soms moooim

Maar wat erg is dat je als HBO ik beloof je vak ga je je zelf afvragen wat is verschil tussen mij en verzorgende op werkvloer

Verpleegpln maken en dit zijn Mr 2 uurtjes of 3 en rest ben je weer terug op werkvloer. En denk kit ben je iedere dag daarmee bezig. Hangt af vn instelling en sector.

De waarheid die scholen en zorginstelling ziekenhuizen die niks over zeggen is dewaarheid dat cliënt uiteindelijk blijft een product. De zorg die in je hoofd hebt verwacht niet veel. Op werkvloer merk je veel dat je college 0 aandacht geven aan zorg en dt is te normaal en niet aanspreekbaar. Komt door bepaalde instelling eisen die geld wilt draaien en zoveel bezuiniging maken. En vandaar komt dan ook om hbo mensen te laten wassen.

Ik loop ergens stage zonder namen te benoemen. Geloof mij dat cliënten sneller dood gaan door de manier van zorg en medisch aandacht.

Als tips
Ga ver vn medische zorg en vooral verpleegkundige.

Sterker kij naar regels van overheid. Jij hebt geen leven. Jij hebt verplicht onregelmatig dient.
De instelling mag je tot max 3 keer per week per 7 dagen dus oproepen en je bent verplicht daaraan te voldoen.

Er zijn veel negatieve kanten dt zich verbergt achter dit opleiding maar niemand benoemd omdat meest mensen willen geld.