Hoe kan ik een studieprobleem/leefprobleem aanpakken?

Hoi,

De titelvraag is een beetje kort door de bocht.

Ik loop al een tijdje verward rond, omdat ik niet weet wat ik wil. In het leven, met mezelf enz. , dit vooral ook omdat ik op dit moment een opleiding volg waar ik niks mee heb.
Ik doe de opleiding accountancy(eerste jaar), maar wist niet dat ik zo ongelukkig ervan kon worden.
Graag zou ik iets met Actern willen doen, maar ik voel me nogal "laag" als ik zou stoppen met de opleiding. Dat is misschien heel raar, maar het is wel zo.. Ik heb het gevoel of ik dan niks meer kan bereiken in mn leven. (Ben nu 19 jaar)
Wat moet ik in zo een geval doen? Waar moet ik op letten? Hoe zet ik een eerste stap in de goede richting?

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je ongelukkig wordt, dan wordt het tijd te stoppen en iets anders te gaan doen.
En natuurlijk kun je dan nog iets bereiken, misschien zelfs nog beter dan wanneer je iets gaat doen waar je geen plezier in hebt.
Je kut een studiekeuzetest doen (redelijk duur), je kunt ook een groot vel papier tegen de muur hangen en daar opschrijven wat je leuk vindt, gewoon steekwoorden: bv problemen oplossen, met mensen praten, en alles wat je bedenkt.
Als je genoeg opgeschreven hebt, ga je uitzoeken wat daarbij past, praat ook met mensen hoe zij hun werk zien.
probeer het duidelijk te krijgen "graag iets met X doen" is nogal vaag,
succes er is vast wel iets wat je beter ligt dan de accountancy, en het is sterker iets te zoeken wat wel bij je past dan willoos op de stroom meegaan
anneliez
11 jaar geleden
iets "doen" of studeren wat je leuk vindt, is vele malen fijner, bevredigender dan doorgaan met "accountancy".
zoek wat uit waar je gevoel voor hebt, wat je interesse heeft en neem daar de tijd voor.
realiseer je dat hetgeen je kiest, voor heel lang de richting is die je zult gaan, studerend en werkend.
volg je hart met je hoofd, kies en ga verder.

je bent 19, nog jong, kies, studeer, leef en geniet. succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ieder groot opleidingsinstituut, zoals bijvoorbeeld een universiteit of hogeschool, heeft studiebegeleiders, studiecoördinatoren en/of studentenpsychologen in dienst. Ook is er vaak een afdeling die studenten begeleidt bij hun beroepskeuze.

Je zou eens met een van hen kunnen gaan praten over de (mogelijke) keuzes in je leven. Bij zo'n gesprek kan je ook aangeven dat je graag een test wil doen met betrekking tot je beroeps- en studiekeuze. Ook kan je in zo'n gesprek samen goed op een rijtje zetten wat je wensen, eisen, verwachtingen, kansen en mogelijkheden zijn. Aan deze gesprekken en testen zijn meestal geen kosten verbonden. Omdat je studeert, kan je gratis gebruik maken van deze diensten van je onderwijsinstelling.

Ik raad je dus aan professionele begeleiding te zoeken binnen je onderwijsinstelling.

Het is overigens heel normaal dat je (soms) twijfelt over je studie en vragen hebt over de keuzes in je leven. Dat kan iedereen gebeuren.
Antoni