als je werkloos bent door piercings heb je dan recht op een uitkering?

Een vriend van mij weigert zijn piercings uit te nemen omdat hij vindt dat de maatschappij zich aan hem moet aanpassen.
Maar heeft hij nu wel recht op een werkloosheidsuitkering? Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat voor piercings heeft hij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7 in zijn lip (sharkbites, angelbites en een labret), 3 in wenkbrauw en 2 in neus. hij heeft ook een hanenkam en gestretchte oren..
Ritsuka
11 jaar geleden
Dus hij weigert te werken in deze maatschappij, maar de maatschappij moet hem wel helpen aan een uitkering
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hij wil hartstikke graag werken zegt hij, maar hij wordt nergens aangenomen,,
hij vindt het oneerlijk om geweigerd te worden vanwege zijn uiterlijk en dat is wel een reden voor hem om niet zijn piercings te verwijderen voor anderen.
Hij heeft gymnasium gedaan en solliciteert heel veel zegt hij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat heeft hij na zijn gymnasium gedaan? Want met alleen een gym-diploma kom je niet ver. Hij kan altijd nog in de piercing-shop gaan werken, of kijken of hij in een subcultuur-winkeltje aan de bak komt. Lastig, want ook die hebben last van de crisis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is trouwens vergelijkbaar met werkeloos door boerka.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja.. Ik draag heel graag mijn huispak, ik denk dat geeneen baas blij zou zijn wanneer ik in mijn huispak kwam solliciteren/werken. Dat heet aanpassen, van beide kanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stom dat mensen nog steeds veroordeeld worden op uiterlijk..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vriend heeft jou in elk geval al aan het werk gezet, Robin94, door jou dit te laten uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat een asociale instelling: "de maatschappij moet zich aan mij aanpassen."
Maar wel een uitkering aannemen van een maatschappij die zich niet aan wil passen......
Wat een zinloos bestaan.

Antwoorden (3)

Als hij is ontslagen door eigenschuld en daar lijkt het op dan heeft hij geen recht op een ww uitkering.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wedden dat als een piercing shop eigenaar een werknemer ontslaat vanwege het niet dragen van piercings (want dat ziet de klant graag) diegene dan wél een uitkering krijgt?
Als in het arbeidscontract staat dat hij geen zichtbare piercings mag dragen, is hij verwijdbaar werkeloos, in dat geval wordt de ww niet uitgekeerd, de volgende zaken zijn van belang bij het recht hebben op ww.
U bent werkloos: u verliest minimaal 5 werkuren per week. Als u minder dan 10 uur per week werkte, verliest u minimaal de helft van uw uren.
U krijgt de verloren uren niet doorbetaald.
U kunt direct aan de slag als u een baan vindt of krijgt aangeboden.
U heeft minimaal een half jaar gewerkt: in de 36 weken voor u werkloos werd, heeft u minimaal 26 weken gewerkt. Voor musici en artiesten geldt een andere wekeneis.
U bent niet verwijtbaar werkloos: u heeft niet zelf ontslag genomen en u bent niet om een dringende reden ontslagen. Een dringende reden voor ontslag is bijvoorbeeld dat de werknemer zich heeft misdragen.
U bent verzekerd voor de WW.
U bent werkloos: u verliest minimaal 5 werkuren per week. Als u minder dan 10 uur per week werkte, verliest u minimaal de helft van uw uren.
U krijgt de verloren uren niet doorbetaald.
U kunt direct aan de slag als u een baan vindt of krijgt aangeboden.
U heeft minimaal een half jaar gewerkt: in de 36 weken voor u werkloos werd, heeft u minimaal 26 weken gewerkt. Voor musici en artiesten geldt een andere wekeneis.
U bent niet verwijtbaar werkloos: u heeft niet zelf ontslag genomen en u bent niet om een dringende reden ontslagen. Een dringende reden voor ontslag is bijvoorbeeld dat de werknemer zich heeft misdragen.
U bent verzekerd voor de WW.
Ook als de vriend zich heeft misdragen tegenover de werkgever, kan ww geweigerd worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en als hij simpelweg nergens wordt aangenomen(vanwege de piercings)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan werkt hij niet mee aan het snel vinden van een baan en heeft dus geen recht op een uitkering.
een werkeloosheidsuitkering zoals ww krijg je alleen als je voldoende gewerkt hebt, en dus premie hebt betaald.
Voor een bijstandsuitkering zul je toch aan wat verplichtingen moeten voldoen: zoals je best doen om werk te vinden, en waarschijnlijk ook van het idee afkomen dat de wereld om jou draait.
Als iemand zich niet aan algemene gebruiken/voorwaarden wil houden, zal hij zelf de consequenties moeten aanvaarden. En dat kan in dit geval wel eens zijn: geen geld krijgen. (en dat hoop ik dan wel, want persoonlijk vind ik het geen reden om bijstand aan te vragen)
anneliez