Mag je als taxichauffeur tot 12 uur ´s nachts werken en volgende dag om 6 uur beginnen?

Ik heb als bijbaantje taxi chauffeur. Nu moet ik vanavond tot 00:00 uur werken en morgenochtend om 06:00 uur weer beginnen. Mag dit wettelijk gezien ivm rij-en rusttijden etc.? Ik weet dat ik zelf mijn rij-en rusttijden hoor te weten, maar twijfel hier erg over.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus je hebt als ik het goed begrijp daarnaast ook nog een andere baan?
even eten, van 18.00 tot 24.00 uur de taxibaan, elke dag 6 uur slaap, lijkt me ongezond en zeer onveilig voor alle betrokkenen, denk je twijfel is zeer terecht Toegevoegd na 2 minuten:
elke dag moet nacht zijn

Het beste antwoord

In jouw geval is dat is afhankelijk van hoelang je gewerkt hebt, voordat je aan de tweede dienst begint. Want in de rijtijdenwet (link1) voor licht vervoer is vastgelegd dat bij kortere rusttijden dan 8 uur de dienst als een geheel wordt gezien. In totaal mag je per dienst niet meer dan 9 uur werken (maximaal 2x per week 10 uur). Er is in november 2011 een motie ingediend en aangenomen om dat te versoepelen, maar deze is (nog) niet wettelijk vastgelegd (zie link2). Normaliter zet een minister een motie om in wetgeving.

De motie houdt het volgende in:
•Het begrip arbeidstijd terugzetten naar rijtijd,
•Minimaal 1x per week registratie van rij en rusttijden bijwerken,
•Dagelijkse niet aaneengesloten rusttijd van 10 uur,
•Wekelijkse aaneengesloten rusttijd van 24 uur,
•Alle overige bepalingen over te laten aan de CAO’s
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee er moet een rusttijd zijn van 11uur, deze mag 1 keer perweek ingekort worden tot 8 uur en 1 keer tot 10 uur, deze ingekorte rusttijden tussen 2 diensten mogen niet op 2 opvolgende dagen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen

In de rij en rusttijden wetgeving wordt niet gesproken over alleen rustperiodes tussen het autorijden in maar tussen de werkzaamheden in. dit betekend dat je een rustperiode van tenminste 9uur moet genieten tussen twee werkperiodes in, de periode van 9uur mag slechts 1 keer per week, de overige periodes dienen tenminste 11uur te bedragen.