Moet ik werken bij een andere bv die in de zelfde holding valt?

Sinds een paar maanden heeft mijn baas een pizzakar, deze pizzakar heeft een eigen BV en die BV valt onder een holding met nog 2 BV's. Nu heb ik altijd in zijn restaurant gewerkt altijd met plezier. Maar sinds ik in die kar werk ga ik erop achteruit met fooi die ik altijd had gekregen, en dat ik minder uren maak. Nu zegt hij al vanaf het begin dat ik daar moet werken omdat het onder de zelfde holding valt. Nu is mijn vraag, heeft hij gelijk? Moet ik daar werken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

In je arbeidsovereenkomst staat wie de rechtspersoon is met wie de arbeidsovereenkomst is aangegaan.

Als dat de holding is dan heeft je baas gelijk. Als het de werkmaatschappij restaurant is dan heb jij gelijk.

Let op als de BV in de arbeidsovereenkomst van naam veranderd is dan heb je een arbeidsovereenkomst met dezelfde bv, maar met een andere naam.

Let op. In de horecacao is, denk ik, een schriftelijke arbeidsovereenkomst verplicht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor je reactie.
Dat ligt eraan of je een arbeidsovereenkomst hebt met de restaurant BV of de holding BV. Als je onder de holding valt, zul je in beginsel voor alle BV's moeten werken. Hij mag echter niet ineens je aantal uren terugschroeven. Ook bij een nul-urencontract heb je juridische bescherming. Op basis van het gemiddelde aantal uren van de voorgaande tijd (ik dacht drie maanden) concludeert de rechtbank een de facto arbeidsovereenkomst voor dat aantal. Als je op een nulurencontract regelmatige diensten draaide (bijvoorbeeld altijd vrijdagavond 19:00-22:30) dan is dat ook een teken van een defacto overeenkomst.

Ten slotte mag een werkgever niet ineens een andere functie opleggen (zo mag een accountant niet ineens in de sales gezet worden), al vermoed ik bij jou dat het gaat om de functie van "algemeen medewerker", en dan kan natuurlijk een heleboel.