Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een vakantiedag in plaats van een wachtdag?

Vorige week maandag en dinsdag was ik ziek. Ik heb volgens de horeca CAO 1 wachtdag. Mijn baas ziet echter graag dat ik in plaats van die wachtdag (dus 1 dag voor eigen rekening= 1 dag minder salaris), een vakantiedag opneem (zodat er niks van mijn salaris afgaat volgens hem). Mag dat? Kan dat? Is dat verdacht? Zitten er nadelen aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Hij ziet het graag maar dat is dus geen verplichting.

Dan is dat dus jouw keuze: wil je wel of geen geld voor die dag. Als je voldoende vakantiedagen hebt of als je veel overuren hebt staan kun je dat zo oplossen. Dat is niet verdacht of nadelig. Het is natuurlijk wel nadelig als je verplicht wordt dit te doen terwijl je maar weinig vakantiedagen hebt want je hebt niet erg genoten van die vakantiedag natuurlijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het algemeen gesproken:
Als jij daarmee akkoord gaat en met de or niets anders afgesproken is, mag dat.

Er is een 'maar': je moet minimaal het wettelijk aantal vakantiedagen als 'echte' vakantiedagen overhouden. Als je 5 dagen zou werken, heb je recht op (4 * 5) = 20 wettelijke vakantiedagen/jaar.

Het voordeel van 'wachtdag wordt vakantiedag' is natuurlijk dat je er in je salaris niets van merkt.

Ik vind het overigens niet slim van je werkgever. De wachtdagen zijn juist bedoeld om iets te 'gemakkelijk' ziekmelden tegen te gaan (bijv. ziekte op de maandagmorgen als de favoriete voetbalclub op zondag heeft verloren). Als de mogelijkheid wordt gegeven om wachtdagen om te zetten in vakantiedagen, is dat 'even-nadenken-voor-je-je-ziekmeldt-effect natuurlijk weg.
(Lees meer...)
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het gewoon overal mogelijk om je wachtdag om te zetten in vakantiedag, het is dus helemaal geen uitzondering zoals dat in jouw antwoord lijkt. Ik heb het nu al bij twee werkgevers zo meegemaakt. Verder maakt dat voor de werkgever echt niets uit want iemand die op maandag niet komt opdagen omdat de voetbalclub verloren heeft zal daar echt geen vakantiedagen aan willen spenderen. Met andere woorden: iemand die niet echt ziek is zal geen wachtdag willen maar ook geen vakantiedag willen opofferen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding