Ik heb een contract van 32 uur p.w. Mijn werkgever plant mij regelmatig voor minder uren in. Dit wordt ingehouden van mijn vakantiedagen. Mag dit?

Er is momenteel niet genoeg werk vandaar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

"In een cao kan overeengekomen zijn dat de werkgever in bepaalde omstandigheden geen loon hoeft door te betalen. Dit is niet toegestaan in een (individuele) arbeidsovereenkomst, tenzij de regeling alleen bedoeld is voor de eerste zes maanden van de arbeidsverhouding tussen partijen en bovendien schriftelijk is vastgelegd (art 7:628-5 BW). Is de medewerker langer in dienst, dan geldt de afwijking dus niet, waardoor de werkgever het loon moet doorbetalen als de cao hier niet van afwijkt (art 7:628 BW) (dit geldt na 1-1-1999). Deze regeling geldt voor situaties waarbij het niet werken komt door redenen die niet met de persoon van de medewerker te maken hebben."

Kortom, als er geen CAO is en als je langer dan 6 maanden in dienst bent, mag het sowieso niet. Dan geldt steeds artikel BW 7:628, lid 1 voor leegloopuren:

"De werknemer behoudt het recht op het naar tijdruimte vastgestelde loon indien hij de overeengekomen arbeid niet heeft verricht door een oorzaak die in redelijkheid voor rekening van de werkgever behoort te komen."

Val je wél onder een CAO en staat daar wat in over dit onderwerp: raadpleeg dan de CAO om vast te stellen of dit is toegestaan en zo ja onder welke omstandigheden.
.
Ben je korter dan 6 maanden in dienst en staat over dit onderwerp iets in de individuele arbeidsovereenkomst: raadpleeg dan de arbeidsovereenkomst en doe hetzelfde.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee dit mag niet,je werkgever heeft je aangenomen voor 32 uur dus dient hij zich daaraan te houden,dat er momenteel niet genoeg werk is,is niet jouw probleem,maar hij mag dit niet van je vakantieuren inhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan,ik weet niet of je lid van een bond bent voor als je hulp nodig hebt?
In sommige arbeidscontracten (bv in de kinderopvang) staan min en max uren. Je krijgt dan bv voor 32 uur uitbetaald, maar je kunt dan bv meer of minder worden ingezet. Heb je geen meer uren dan worden de minuren van je verlof ingehouden.
Staat er zoiets in je contract?