Mag een werkgever mij een vierde contract voor bepaalde tijd geven als ook ik daarmee instem?? Zie uitleg

Mijn derde termijn loopt aan het einde van het jaar af bij min werkgever. Dat betekent dus dat zij juridisch verplicht zijn mij een contract voor onbepaalde tijd te geven. Aangezien zij dit niet doen, "moet" ik er nu drie maanden uit voordat ik weer opnieuw een nieuw contract krijg voor bepaalde tijd. Nu is het zo dat ik student ben en niet de ambitie heb om hier nog jarenlang te werken. Van mij hoeft dat vaste contract dan ook niet. Mogen ze dan met mijn instemming ook een vierde contract voor bepaalde tijd aanbieden? Aangezien ik hierdoor niet drie maanden eruit hoef is dit voor mij financieel veel aantrekkelijker en voor de werkgever ook, omdat zij geen vast contract hoeven te geven. Dus het is een win-win situatie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (7)

Nee dat kan niet wat jij kunt daar yen alletijd rechten aan ontleden.
11 jaar geleden
Neen.

Bij de wet is bepaald dat het slechts 3 keer mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het in een toepasselijke CAO niet anders is bepaald, drie contracten voor bepaalde tijd, met een max duur van 3 jaar. Daarna is het onbepaalde tijd.

Toegevoegd na 33 seconden:
Onbepaalde tijd of er "even" tussenuit.
11 jaar geleden
Nee, dat mag niet.
Wat je wel kan doen is 3 maanden en 1 dag (wettelijk termijn) wachten, en vervolgens weer opnieuw beginnen daar.
Maar mijn jobcoach zei vorig jaar dat het aantal contractverlengingen van 3 naar 4 zijn gegaan.
Daar kun je wellicht meer info over gaan inwinnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze mogen het best doen en je kunt het ook veilig aannemen. Je bent dan wel opeens in vaste dienst, want dit is dwingend recht en dat geeft je dus meer rechten dan dat je een contract voor bepaalde tijd hebt, zoals ontslagbescherming. Hoe ze het contract noemen is niet meer van belang.
Bovendien kan je weg als je dat wilt ( tenzij de werkgever zich opeens op een opzegtermijn beroept, dat kan dan wel!).
Een baan voor onbepaalde tijd is in de huidige tijd niet verkeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is geen win-win situatie als de situatie verandert en de werkgever tegenover de werknemer komt te staan (een vierde contract is ALTIJD een contract van onbepaalde tijd, ook als er per ongeluk een vierde contract is overhandigd).

Artikel 7:668a bevat bepalingen van dwingend recht. In dit artikel is bepaald dat, kort gezegd, de 4e arbeidsovereenkomst geldt als aangegaan voor onbepaalde tijd.
Van dit artikel kan alleen ten nadele van de werkgever worden afgeweken bij CAO of door een daartoe bevoegd bestuursorgaan. Deze afspraak kan dus niet rechtsgeldig gemaakt worden door werkgever en werknemer, ook niet als het expliciet wordt opgenomen.

Meer nuttige info in de bron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag wel, maar er is een risico voor de werkgever: nl als jij onverhoopt ziek wordt. Of toch van gedachten verandert.